У рамках проекту «Реформа соціальних послуг: розвиток потенціалу фахівців для підвищення якості соціальних послуг для вразливих сімей та дітей» 18-19 вересня цього року в м. Києві відбувся тренінг для наукових працівників та викладачів кафедр соціальної роботи та соціальної педагогіки вищих навчальних закладів України «Ведення випадку й оцінка потреб дитини та її сім’ї.
Цей проект реалізується міжнародною благодійною організацією Партнерство «Кожній дитині» на замовлення Міністерство соціальної політики України при підтримці Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
Добір учасників цього тренінгу відбувався на конкурсній основі. З поміж 60 поданих заявок конкурсний відбір пройшли лише 21. Серед них Катерина Петровська, доцент кафедри соціальної педагогіки Інституту соціально-педагогічної та корекційної освіти Бердянського державного педагогічного університету.
Метою тренінгу було підвищення професійної компетентності фахівців соціальної сфери щодо алгоритму ведення випадку, порядку та особливостей здійснення оцінки потреб дитини та її сім’ї, яка опинилася в складних життєвих обставинах. Учасники мали змогу обговорити міжнародні та європейські стандарти забезпечення прав дитини; систему прийняття рішень в Україні стосовно вразливих сімей з дітьми в умовах децентрелізації влади; концептуальні засади оцінки потреб дитини та її сім’ї; розглянути форми та методи соціальної роботи, які можуть бути використані в процесі здійснення оцінки, процедуру оцінки, висвітлити особливості її документування та сформувати розуміння доцільності їх використання в різних ситуаціях.
Отримані знання під час інформаційних повідомлень, лекцій-презентацій учасники відпрацьовували в ході різноманітних тренінгових інтерактивних вправ (Принципи оцінки, Фактори сім’ї та середовища, Визначення складності випадку та ін.), моделювання. За висловами учасників тренінгу складна інформація засвоювалась дуже легко, адже тренерами виступали досвідчені фахівці: Зінаїда Кияниця, заступник директора партнерства «Кожній дитині», кандидат педагогічних наук та Жанна Петрочко, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор.
Отже, перший теоретичний етап пройдено. Наразі очікується проведення другого етапу – практичного (5-денний тренінг за участю спеціалістів соціальної сфери щодо здійснення оцінки потреб та ведення випадку дитини та її сім’ї).
Реалізація подібних проектів дуже важлива для підвищення професіоналізму спеціалістів, які працюють в інтересах дітей. Необхідно підтримувати сім’ї та допомоги матері і дитині в умовах кризи, допомогти мамам і татам подолати труднощі, щоб дати можливість дітям жити і виховуватися в сім’ях, готувати молодь, позбавлену батьківського піклування, до самостійного життя. Адже кожна дитина має можливість скористатися своїм правом на сім’ю.
Катерина Петровська, доцент кафедри соціальної педагогіки
На фото: робочі моменти тренінгу