24 жовтня 2025 року в межах надання платних освітніх послуг доктором філософії, доцентом кафедри дошкільної освіти Бердянського державного педагогічного університету Наталею Григор’євою було організовано і проведено науково-методичний семінар на актуальну тему: «Модернізація дошкільної освіти через інтеграцію закордонного досвіду в сучасне освітнє середовище» (на прикладі педагогіки М.Монтессорі).
Проведенню заходу передувала ретельна підготовка, яка включала створення презентації, розробку дизайну реклами-афіши науково-методичного семінару, розповсюдження реклами, реєстрацію учасників, модерацію семінару, оформлення сертифікатів та розсилку матеріалів.
План заходу включав розгляд таких питань:
- Актуальність педагогіки М.Монтессорі для сучасної дошкільної освіти.
- Педагогічні ідеї та філософські принципи монтессорі-методу.
- Міжнародний досвід використання ідей педагогіки М.Монтессорі в дошкільній освіті.
- Виховання самостійності у дітей дошкільного віку засобами педагогіки М.Монтессорі.
- Практичні поради для педагогів дошкільних закладів та батьків.
Учасники науково-методичного семінару мали можливість зануритися у філософію педагогіки М. Монтессорі, дізнатися про відкриття «таємниці дитинства» та поглянути на ідеї італійського педагога з позицій сучасного дошкільного виховання.
Спікером було проведено аналіз міжнародного досвіду використання ідей педагогіки М.Монтессорі в дошкільній освіті.
Слухачам була представлена система роботи з дітьми дошкільного віку за методом М.Монтессорі з метою виховання самостійності дітей в традиційних дошкільних закладах. Надано практичні поради батькам щодо формування означеної базової якості вдома.
Наприкінці зустрічі учасники науково-методичного семінару мали можливість поставити запитання й отримати відповіді про розповсюдженість методу в Україні, роботу Українського Монтессорі Центру, навчальні програми дипломних курсів.
Проведення науково-методичного семінару «Модернізація дошкільної освіти через інтеграцію закордонного досвіду в сучасне освітнє середовище» стало корисним і змістовним заходом, який сприяв професійному зростанню педагогів, розширенню їхнього науково-методичного кругозору та ознайомленню з кращими світовими практиками у сфері дошкільної освіти.


Докторка філософії, доцентка кафедри дошкільної освіти Наталя Григор’єва
Scientific and Methodological Seminar «Modernization of Preschool Education through the Integration of Foreign Experience into the Contemporary Educational Environment» as part of the provision of paid educational services

On October 24, 2025, within the framework of paid educational services, PhD, Associate Professor of the Department of Preschool Education at Berdyansk State Pedagogical University, Natalia HRYHORIEVA, organized and conducted a scientific and methodological seminar on the relevant topic:
“Modernization of Preschool Education through the Integration of Foreign Experience into the Contemporary Educational Environment” (based on the example of Montessori pedagogy).
The event was preceded by thorough preparation, which included creating a presentation, designing the promotional poster for the seminar, distributing the advertisement, registering participants, moderating the seminar, preparing certificates, and sending materials to participants.
The seminar program included the discussion of the following issues:
- The relevance of Montessori pedagogy for modern preschool education.
- Pedagogical ideas and philosophical principles of the Montessori method.
- International experience in applying Montessori pedagogy in preschool education.
- Fostering independence in preschool children through Montessori pedagogy.
- Practical recommendations for preschool teachers and parents.
Participants of the scientific and methodological seminar had the opportunity to delve into the philosophy of Maria Montessori’s pedagogy, explore the discovery of the “secret of childhood”, and view the ideas of the Italian educator from the standpoint of contemporary preschool education.
The speaker presented an analysis of international practices in implementing Montessori pedagogy in preschool settings. The attendees were introduced to a system of work with preschool children based on Montessori principles, aimed at developing children’s independence within traditional preschool institutions. Practical advice was also provided to parents on fostering this essential quality at home.
At the end of the meeting, participants had the opportunity to ask questions and receive answers regarding the prevalence of the method in Ukraine, the activities of the Ukrainian Montessori Center, and the training programs of diploma courses.
The scientific and methodological seminar “Modernization of Preschool Education through the Integration of Foreign Experience into the Contemporary Educational Environment” proved to be a valuable and informative event that contributed to the professional growth of educators, broadened their scientific and methodological outlook, and familiarized them with best international practices in the field of preschool education.


PhD, Associate Professor of the Department of Preschool Education Nataliia Hryhorieva

