Студенти 41-ї та 41-б-ї груп денної форми навчання ФФМТО проходили педагогічну практику в бердянських загальноосвітніх школах № 2, 5, 7, 9, 16, 20, гімназіях № 2 та № 3 “Сузір’я”, Приморському україно-болгарському ліцеї, Борисівській ЗОШ І-ІІ ступенів, школах сіл Інзовка, Андровка, в Корінівській ЗОШ Веселівської районної ради Запорізької області, ЗОШ № 52 Маріуполя, Харківській гімназії № 6 “Маріїнська гімназія”.
Загалом педагогічну практику під моїм керівництвом проходило 25 студентів.
Перед початком педагогічної практики ми провели установчу конференцію за участю керівників і студентів 4 курсу, у ході якої обговорювалися такі мету та завдання практики, її тривалість, види і форми педагогічної діяльності студентів, права та обов’язки практикантів, викладачів-методистів, розподіл студентів за школами та порядок контролю за їх роботою, вимоги щодо оформлення звітної документації. Під час проходження практики з боку керівника проводився поточний контроль за її ходом та якістю, а також відвідування відкритих уроків і виховних заходів студентів.
За відгуками вчителів, класних керівників і наданих характеристик можна констатувати, що переважна більшість студентів добре володіє фактичним матеріалом з предмету, має достатню підготовку з циклу психолого-педагогічних і спеціальних фахових дисциплін, усвідомлює мету й завдання, зміст, методи і форми організації навчально-виховного процесу, володіє методикою оцінювання рівня навчальних досягнень школярів згідно державних вимог.
Аналіз звітної документації засвідчив достатньо змістовну та різнобічну навчально-виховну роботу таких студентів: С. Бандуров, О. Мормуль, Т. Степанова, В. Булгаков, К. Лавриненко, О. Ромашко, А. Хомко, М. Шайтанов. Щоденники психолого-педагогічних спостережень зазначених студентів містять чітко й послідовно наведений зміст проведеної роботи.
Під час педагогічної практики студенти-практиканти на високому рівні провели низку навчально-пізнавальних заходів і дидактичних ігор, спрямованих не тільки на розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей школярів 7-11 класів, але й з метою профорієнтаційної роботи щодо необхідності та можливості реалізації учнями своїх прагнень і потреб у якісній освіті саме в Бердянському державному педагогічному університеті.
Достатньо цікавим і змістовним, з творчою вигадкою було проведення студентами Д. Левченко, В.Орел та М. Гнилицькою, А. Мелай виховних заходів у формі “круглого столу”, присвяченого таким темам: “Я – патріот України”, “Цікавий світ новітніх технологій”, “Мандрівка у світ науки”, “Безпечний інтернет” та ін.
Особливої уваги під час проведення педагогічної практики заслуговують підготовлені студентами фото- та вперше – відеозвіти про проведені відкриті уроки та виховні заходи. Майже всі представлені матеріали засвідчують активну й системну роботу студентів-практикантів, дозволяють відчути творчу атмосферу навчально-виховного процесу, оцінити рівень мислення, культури та відповідальності під час виконання ними своїх професійних обов’язків. Незважаючи на перший професійний досвід самостійної трудової діяльності слід зазначити високий науково-методичний рівень підготовки та проведення відкритих уроків таких студентів: В. Булгакова “Нерівність трикутника”; Т. Ніценко (урок узагальнення та систематизації знань з теми “Трикутники”); М. Шайтанова “Ламана. Многокутник”. Уроки цих студентів були ретельно сплановані, логічно побудовані, з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, різних методів і форм роботи, завдяки чому майже всі учні цих класів приймали активну участь в роботі, ставили та відповідали на запитання, працювали біля дошки, ефективно опановуючи новий навчальний матеріал, висловлювали власну точку зору та отримали в підсумку позитивні оцінки. При цьому рівень та якість представлення результатів педагогічної практики студентки 41-б групи О. Ромашко заслуговують на найвищу оцінку.
У цілому результати педагогічної практики слід оцінити як позитивні, свідченням чого є надані характеристики, звіти студентів про обсяг виконаної навчально-виховної роботи, відгуки вчителів та адміністрації шкіл. Маємо надію, що педагогічна практика стане першим свідомим кроком на шляху до педагогічної майстерності.
Олександр Школа,
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри методики викладання
фізико-математичних дисциплін
та інформаційних технологій у навчанні
На світлинах: “робочі будні” студентів-практикантів
Світлини з архіву кафедри