Психологія та математика – симбіоз між цими науками не є очевидним з першого погляду. На початку становлення психологічної науки між прихильниками двох таборів, які виступали «за» і «проти» застосування математики для підтвердження чи спростування наукових гіпотез, відбувалися запеклі баталії. Перші використовували на свій захист слова Вольтера про те, що: «Математична істина залишається на вічні часи, а метафізичні примари проходять, як марення хворих». Інші ж згадували жарт А. Ейнштейна: «Математика – єдиний досконалий метод, що дозволяє провести самого себе за ніс». На сьогоднішній день визначальна роль використання математичних методів в обробці результатів спостережень доведена наукою і підтверджена практикою. Крапка? Але не для студентів! Майбутні психологи, які хочуть стати справжніми фахівцями, мають у цьому переконатися на власному досвіді. І не все тут просто, бо хитромудра термінологія дисципліни «Математичні методи в психології», яка підлягає засвоєнню й яка, за словами нашого викладача, кандидата педагогічних наук, доцента Наталі Вагіної, звучить як «прекрасна музика статистики», спочатку виглядає як справжній математичний жах: розподіли, функції, параметри, хмарні обчислення… «Вивчити неможна не вчити» – де студенту-гуманітарію поставити кому? Пошук відповіді на це запитання пролягає через організацію дослідницької взаємодії викладача і студентів, формування в них впевненості у власних силах, власній спроможності. Поступово, крок за кроком, від розгляду окремих понять до їх узагальнення, від аудиторної роботи до самостійної.
4 грудня в нашій 33-й групі інституту ППОМ відбулось підсумкове практичне заняття з прикладної статистики у формі групової науково-практичної конференції, де студенти продемонстрували «найвищий пілотаж» своїх досягнень: Вікторія Махлайчук доповідала про графічний аналіз даних, Юлія Хаматгораєва та Ольга Кириленко – про універсальний кутовий критерій Фішера, Артем Воробйов – про загадки кореляційного аналізу (і хвостів ховрашок J). Незабутні враження справили виступи Владислава Куц, Олександри Кідалової, Альони Алімової. Перші доповідали про специфіку розв’язування практичних задач з використанням критерію Пейджа, а Альона Алімова здивувала аудиторію не тільки математичною обробкою результатів проведеного в групі дослідження, а й відкриттям невеличкого, але цікавого прийому перетворення таблиці даних на аналог діаграми областей. Всі виступи супроводжувались яскравими презентаціями і комп’ютерними розрахунками. Головне: нам вдалося відчути красоту «творчих польотів з математикою», хоча цілком можливо, що для декого певною мірою і несподівано.
Студенти 33 групи
Інституту психолого-педагогічної освіти та мистецтв