Наука і освіта не зупиняються: відкрита міжуніверситетська лекція «Три титани давньогрецької математики»

У межах міжуніверситетської співпраці відбулася відкрита лекція «Три титани давньогрецької математики», яка зібрала студентів і викладачів Бердянського державного педагогічного університету та колег і здобувачів з Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка та стала одночасно презентацією однойменного навчально-методичного посібника.

Лектором захопливого заходу в дистанційному форматі став його автор, Кудінов Микола Валерійович, доцент кафедри математики та методики її навчання факультету фізико-математичної, комп’ютерної та технологічної освіти БДПУ, який майстерно провів аудиторію крізь тисячоліття історії математичної думки.

Здобувачі та викладачі обох університетів дізналися про фундаментальні внески Піфагора, Евкліда та Архімеда у розвиток математики та їхній вплив на сучасну науку.

Особливу увагу привернула розповідь про Піфагора та його легендарну теорему. Здобувачі освіти дізналися про гномон як інструмент давньогрецьких математиків, дослідили фрактальну красу Дерева Піфагора та проаналізували різноманітні доведення однойменної теореми – від класичного методу самого Піфагора та Евкліда до елегантного геометричного підходу Леонардо да Вінчі та сучасного диференціального доведення методом нескінченно малих. Окрема дискусія була присвячена узагальненням теореми Піфагора: від теореми де Гуа для n-вимірних просторів до неевклідових геометрій Рімана і Лобачевського-Бойяї. Учасники побачили, як одна і та ж фундаментальна ідея трансформується залежно від геометричного простору – сферичного чи гіперболічного – демонструючи неймовірну гнучкість математичної думки.

Друга частина лекції була присвячена Евкліду та його монументальній праці «Начала», яка протягом двох тисячоліть залишалася основним підручником геометрії та зразком наукового методу. Слухачі ознайомилися з алгоритмом Евкліда для знаходження найбільшого спільного дільника та вивчили його доведення ірраціональності кореня з двох – одне з перших і найелегантніших доведень методом від супротивного в історії математики.

Третя частина лекції була присвячена геніальному Архімеду – математику, фізику та винахіднику, чиї відкриття від обчислення числа π до законів гідростатики вражають своєю точністю та глибиною.

Лекція наочно продемонструвала, що навіть в умовах війни, за постійних відключень електроенергії та руйнівних обстрілів, що забирають людські життя, українська науково-освітня спільнота продовжує жити й розвиватися. Дистанційний формат не став перешкодою для якісної наукової комунікації, а прагнення студентів та викладачів до знань виявилося сильнішим за будь-які труднощі. Давньогрецькі мислителі, які творили в непростих умовах античного світу, стали яскравим прикладом того, що справжня наука не знає меж і перешкод.

Безкоштовний доступ до повної версії посібника: https://www.researchgate.net/publication/397626746_Tri_titani_davnogreckoi_matematiki_Three_Titans_of_Ancient_Greek_Mathematics

За матеріалами кафедри фізики, математики та методики навчання

Science and Education Never Stop: Open Inter-University Lecture “Three Titans of Ancient Greek Mathematics”

As part of inter-university cooperation, an open lecture “Three Titans of Ancient Greek Mathematics” took place, bringing together students and faculty of Berdyansk State Pedagogical University and colleagues and students from Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, which also served as a presentation of the eponymous educational book.

The lecturer of this captivating online event was its author, Mykola Valeriiovych Kudinov, Associate Professor of the Department of Mathematics and Methods of Teaching at the Faculty of Physical-Mathematical, Computer and Technological Education of BSPU, who masterfully guided the audience through millennia of mathematical thought.

Students and faculty of both universities learned about the fundamental contributions of Pythagoras, Euclid, and Archimedes to the development of mathematics and their influence on modern science.

Special attention was drawn to the story of Pythagoras and his legendary theorem. Students learned about the gnomon as a tool of ancient Greek mathematicians, explored the fractal beauty of the Pythagorean Tree, and analyzed various proofs of the eponymous theorem – from the classical methods of Pythagoras himself and Euclid to Leonardo da Vinci’s elegant geometric approach and modern differential proof using the method of infinitesimals. A separate discussion was devoted to generalizations of the Pythagorean theorem: from de Gua’s theorem for n-dimensional spaces to the non-Euclidean geometries of Riemann and Lobachevsky-Bolyai. Participants saw how one and the same fundamental idea transforms depending on the geometric space – spherical or hyperbolic – demonstrating the incredible flexibility of mathematical thought.

The second part of the lecture was dedicated to Euclid and his monumental work “Elements,” which for two millennia remained the primary textbook of geometry and a model of scientific method. Listeners became acquainted with Euclid’s algorithm for finding the greatest common divisor and studied his proof of the irrationality of the square root of two – one of the first and most elegant proofs by contradiction in the history of mathematics.

The third part of the lecture was devoted to the ingenious Archimedes – mathematician, physicist, and inventor, whose discoveries from calculating π to the laws of hydrostatics impress with their precision and depth.

The lecture clearly demonstrated that even in conditions of war, with constant power outages and devastating shelling that takes human lives, the Ukrainian scientific and educational community continues to live and develop. The online format did not become an obstacle to quality scientific communication, and the students’ and teachers’ thirst for knowledge proved stronger than any difficulties. Ancient Greek thinkers who created in the difficult conditions of the ancient world became a vivid example that true science knows no boundaries or obstacles.

Free access to the full version of the book: https://www.researchgate.net/publication/397626746_Tri_titani_davnogreckoi_matematiki_Three_Titans_of_Ancient_Greek_Mathematics


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print

Залишити відповідь