Гарно пройде рік, коли він розпочинається із зустрічі друзів. 17 січня цього року в рамках методичного об’єднання вихователів закладів дошкільної освіти мені довелося поспілкуватися з колегами, які підтримують впровадження інклюзивної освіти в систему дитячих садочків. Тема методичного семінару «Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій дитини в сучасному соціопросторі» передбачала розгляд питань теоретичного й практичного характеру.
Інклюзивна освіта, як реальність, узгоджується із засадами демократичного суспільства – «суспільства для всіх», в яке включені всі: держава, громада, сім’я, дитина з особливими потребами і, звичайно, педагог. Отже, перед педагогом, як провідником змін, постають нагальні питання: як самому бути готовим до прийняття місії інклюзії, як навчати дітей з особливими освітніми потребами, надавати їм якісну освіту, сприяти соціалізації. І ми разом шукали відповіді на ці питання.
Жвавий інтерес викликала запропонована тема педагогічної дискусії «Становлення основ соціального інтелекту», що відображувала актуальні завдання соціалізації дитини з особливими освітніми потребами, форми первинної інтеграції, такі як центр розвитку дитини, консультпункт, лекотека, традиційні та, особливо, інноваційні методи роботи з дітьми. Підтримку отримав і рекомендований алгоритм формування основ соціального інтелекту дитини як здатності орієнтуватися в соціальному просторі, комунікувати, включатися до гри.
Отже, від того, наскільки ми, дорослі, переймаємося проблемами кожної дитини, професійно і творчо підходимо до їх розв’язання, залежить ефективність процесу інклюзивної освіти, формування нової філософії сприйняття людини з особливими потребами, виховання нового покоління українців, для яких інклюзія стане частиною толерантного світогляду.
Від методичного семінару отримали задоволення всі учасники методоб’єднання: організатори, вихователі та я.
Наталя Захарова,
доцент кафедри соціальної роботи
та інклюзивної освіти
Світлини з архіву автора