Щодо функціонування студентського самоврядування

«Права не дають, права беруть!» – під цим гаслом двадцять першого грудня в конференц-залі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» відбулася зустріч першого заступника міністра освіти і науки України Інни Совсун із представниками органів студентського самоврядування вищих навчальних закладів України.

p1a74hfj4k16a21nqg5d3j4u1f797_400x300_3_0

Бердянський державний педагогічний університет представляла студентка 1 курсу факультету фізико-математичної і технологічної освіти Олеся Щербина.

uulxmsTr-vY (1)

Під час зустрічі, як і планувалось, обговорили питання щодо функціонування студентського самоврядування, в тому числі, його ролі у вдосконаленні організації навчального процесу, дотримання прав студентів на вибіркові дисципліни. 

8CkTmv1vp4k OIEUr5iQ4xI

З перших хвилин діалогу  (так, саме діалогу, бо зустріч пройшла в форматі дружньої бесіди)  перший заступник міністра підкреслила, що основна відповідальність лежить на студентах і що саме вони можуть змінити ситуацію у свій бік. 

Із самого початку лідерам студентського самоврядування розповіли про «вибіркові дисципліни». Кожна людина перед вступом до ВНЗ добре обдумує ким вона хоче бути. Але це ще не значить, що якщо студент вступив на факультет математики (наприклад) не має права на лекцію з фаху історії або філології. Кожен студент може обрати свої вільні лекції. «Студент – не дитина, студенти – дорослі люди, які мають право  обирати президента й мають право воювати за цю країну, це не діти, за якими потрібно бігати та від чогось рятувати», – зазначила Інна Романівна, – «ви – дорослі, свідомі люди, які спроможні зробити серйозний та свідомий вибір». Міністерство очікує від студентських організацій більше уваги проблемам якості навчального процесу. «Для студентства відкриваються досить широкі можливості. І яким чином студенти впливають на формування навчального процесу, як скористаються можливістю предметів за вибором залежить тільки від їх активності», – зазначила Інна Совсун.

Як реалізовується право студентів на вибірковість дисциплін у вищих навчальних закладах, розповів виконавчий директор аналітичного центру СEDOS Єгор Стадний.

Він нагадав про те, що право студента обирати 25 % від обсягу своєї освітньої програми закріплено Законом України «Про вищу освіту». На початку 2015 року Міністерство звернулося до університетів із рекомендаціями про організацію освітнього процесу у 2015/2016 навчальному році, зокрема, забезпечити сприятливі умови у розкладах занять для здійснення вибору предметів студентами.

Аналітичний центр СEDOS дослідив 191 вищий навчальний заклад державної та комунальної форми власності ІІІ-ІV рівнів акредитації з метою діагностики стану забезпечення права студентів на вибіркові дисципліни. За результатами опитування з’ясувалося, що зі 191 вищого навчального закладу у 82 існує вибірковість дисциплін. 81 університет повідомив, що взагалі не пропонує дисципліни на вибір, інші 28 ВНЗ не відповіли на дзвінки. За словами Єгора Стадного, основними перешкодами для впровадження вибіркових дисциплін у вищих навчальних закладах є брак коштів, нерозуміння адміністрацією університету орієнтованого на студента підходу, відсутність конкуренції між викладачами, недостатня обізнаність працівників університетів та студентів, інерція, позмінна організація освітнього процесу, перенавантаження студентів.

Експерт також підкреслив, що студент формує свою власну освітню траєкторію та несе за неї відповідальність. «Студенти є повноцінними учасниками освітнього процесу, тож вони мають право впливати на його організацію, одним із аспектів якої мають стати вибіркові дисципліни», – наголосив Єгор Стадний.

Під час зустрічі було обговорено питання щодо фінансування, хабарів, прав студентів, функціонування навчального закладу, міжнародного досвіду тощо. Студентство – найпрогресивніша частина суспільства. Повноцінне функціонування структур студентського самоврядування останнім часом значно посилюється завдяки можливості прозорого і відвертого діалогу з владою.

Олеся Щербина поділилася своїми враженнями: «Зустріч була  цікавою, інтерактивною, корисною і, незважаючи на дискусію, проходила у дружній атмосфері. Представники студентства мали змогу обмінятися досвідом та обговорити проблемні питання».

Найбільше дискусій викликали питання: стипендійного забезпечення, пільгового проїзду, участі студентського самоврядування у організації навчально-виховного процесу та механізму фінансування студентського самоврядування.

З боку студентства надійшло дуже багато пропозицій для Міністерства освіти і науки України, зокрема щодо використання бюджетних коштів на самоврядування,  забезпечення фінансування виїзної практики для студентів, оптимального механізму вибірковості дисциплін, залучення роботодавців до формування навчальних планів та програм, створення студентської ради при міністерстві та покращення каналів комунікації між студентами та владою.

Перший заступник міністра на завершення порадила: «Працюйте не для себе, працюйте так, щоб після вас щось залишилось! Саме студенти мають проявляти ініціативу та надавати пропозиції керівництву свого вишу, зі свого боку, Міністерство підтримуватиме діяльність органів студентського самоврядування».
 

    
Яна Сичікова,
заступник декана факультету ФМТО 
з соціально-виховної роботи, міжнародної 
та наукової діяльності
Світлини Олесі Щербини 


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print