Практика є обов’язковим складовим елементом підготовки будь-якого спеціаліста до майбутньої професійної діяльності, адже саме під час проходження практики студент має змогу закріпити раніше здобуті знання та навички, отримуючи досвід роботи в реальних умовах.
Нещодавно наша група проходила стажистську практику на базі загальноосвітніх навчальних закладів Бердянська, а також – за місцем проживання студентів.
На момент початку проходження практики ми мали досить суттєву теоретичну підготовку стосовно специфіки роботи соціального педагога в ЗОШ, основних напрямків його роботи з різними категоріями вихованців. Проте наші професійні навички щодо організації соціально-педагогічної діяльності потребували певного розвитку та вдосконалення.
Неодноразово в університеті ми чули висловлювання про те, що світ кожної дитини є неповторним та унікальним, кожна особистість потребує індивідуального підходу. Саме під час власної практичної діяльності ми мали змогу переконатися в цьому, організовуючи соціально-педагогічну роботу з різними категоріями дітей.
За період проходження практики ми мали змогу ознайомитися з освітньою установою, основними напрямками її роботи, особливостями організації освітньої та виховної діяльності педагогічним колективом, зокрема, соціальним педагогом, різноманіттям форм та методів соціально-педагогічної роботи, що сприяють активізації пізнавальної, творчої діяльності учнів та розвитку їх соціальної активності. Ми навчилися вести документацію соціального педагога, складати план соціально-педагогічної роботи.
Наша діяльність припускала не лише теоретичний аналіз основних аспектів організації соціально-педагогічної роботи в школі, а й вивчення особистості учнів, їх взаємодії в рамках сім'ї та класного колективу.
Під час проходження стажистської практики ми виконали значний обсяг виховної та позакласної роботи згідно з індивідуальними планами.
В рамках основних напрямків роботи соціального педагога в ЗОШ ми провели такі заходи: анкетування учнів на предмет вживання психоактивних речовин; виховні години «Добро проти зла», «Ласкаво просимо в країну ввічливості»; тренінгові заняття «Зроби свій вибір на користь здоров’я», «Життя – найбільша в світі цінність», «Світ без насильства», «Мої внутрішні друзі та вороги», «Обдарованість потребує турботи»; брейн-ринг «Знай свої права та обов’язки»; соціально-педагогічу акцію «Мій улюблений світ – без насильства»; профорієнтаційну акцію «Я – студент БДПУ»; конкурс малюнків «Щаслива родина – міцна Україна»; конкурсно-розважальну програму до Дня 8 Березня «Весняний водограй».
Дирекції та педагогічні колективи шкіл зуміли створити всі необхідні умови для здійснення нашої самостійної діяльності, прояву індивідуальної позиції та можливості творчого підходу до вирішення поточних завдань. Всі із задоволенням нам допомагали, надавали професійні рекомендації, ділилися власним досвідом роботи. Ставлення до нас, студентів-практикантів, було по-справжньому доброзичливим, але професійним.
Але варто сказати й про те, що в ході практичної діяльності ми зіштовхнулися з низкою труднощів:
- в період проходження практики в школі було оголошено карантин, тому було менше можливостей попрацювати безпосередньо з дітьми, а значна кількість часу витрачалася на організаційно-методичну роботу (заповнення документації, розробка змісту занять, оформлення стендів та куточків);
- дуже мало часу відводилося на роботу з учнями початкових та старших класів, більше уваги зосереджувалося на роботі з учнями середньої школи;
- велика наповнюваність класів, внаслідок чого було важко організувати роботу під час проведення тренінгових занять, виховних годин.
Але, не дивлячись на це, ми дуже задоволені результатами проходження практики. Адже ми мали змогу розширити діапазон своїх теоретичних знань, вдосконалити навички практичної діяльності, ознайомитися з можливими труднощами та проблемами в роботі соціального педагога в реальних умовах школи. Також ми мали змогу спілкуватися з дітьми та педагогами, отримали масу позитивних емоцій та нових вражень.
Ми дійшли висновку, що такого роду практика є дуже важливим елементом навчання для молодого спеціаліста, майбутнього педагога, бо дає уяву про дійсний стан речей під час спілкування з дітьми та педагогічним колективом. Це таке собі випробування, яке дає змогу зрозуміти чи справді професія соціального педагога – це твоє покликання, чи на вірному шляху ти стоїш нині.
Наталя Михайленко,
староста 403-ї групи ІСПКО
На світлинах: окремі моменти практики
Світлини з архіву інституту