До Всесвітнього дня психічного здоров’я

Щорічно 10 жовтня світ відзначає День психічного здоров’я аби звернути увагу на захворювання і проблеми, пов’язані із ментальним добробутом та підтримати тих, хто опинився у складних життєвих обставинах.

Уперше цю дату було запроваджено у 1992 році за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я та Всесвітньої федерації психічного здоров’я.

Науковці та науковиці Бердянського державного педагогічного університету доєдналися до світової просвітницької діяльності і презентують декілька досліджень з теми ментального здоров’я викладачів українських університетів у часи війни. Особливу увагу приділили емоційному стану та впливу на професійну діяльність.

“Вигоряння та міграція професорсько-викладацького складу українських університетів під час війни” – дослідження Наталі Цибуляк, Ганни Лопатіної, Анастасії Попової, Яни Сичікової та колеги із Вінницького державного педагогічного університету імені Коцюбинського (місто Вінниця) Людмили Шевченко. Одним із головних фокусів статті є опитування, що охопило 836 респондентів з 164 закладів вищої освіти. Виявлено порівняно вищий рівень емоційного виснаження у працівників, які були вимушені мігрувати (https://doi.org/10.1177/21582440241279137).

“Університети без стін: світовий тренд проти українських реалій” – робота Яни Сичікової та Наталі Цибуляк. Йдеться про заклади, що позбавлені своєї напрацьованої матеріально-технічної бази і вимушені функціонувати в умовах посиленої конкуренції у сфері академічного складу та дистанційного формату існування (https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y).

“«Ми не зламані». Витривалість українського академіка в рік війни” – авторства Яни Сичікової – описує Бердянський державний педагогічний університет у перші дні повномасштабного вторгнення та умови діяльності дотепер (https://doi.org/10.1126/science.adh2108).

“Університет без стін: Досвід Бердянського державного педагогічного університету в роки війни” – Ганна Лопатіна, Наталя Цибуляк, Анастасія Попова, Ігор Богданов та Яна Сичікова.  Автори роботи описують досвід функціонування БДПУ у перший рік повномасштабного вторгнення та аналізують вплив управлінських рішень на показники діяльності закладу в умовах тимчасового переміщення (https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02).

“Динаміка професійного вигорання серед українських викладачів під час війни” –  дослідження Наталі Цибуляк, Яни Сичікової, Людмили Шевченко, Анастасії Попової, Сергія Ковачова та Ольги Гуренко про вигорання серед українських викладачів. Опитування проводили у дві хвилі: в липні 2022 року та в січні 2023 року з використанням самооцінювання Maslach Burnout Inventory-Human Services, адаптовану Водоп’яновою для соціально-економічних професій (https://doi.org/10.1038/s41598-023-45229-6).

“Українські університети в умовах війни: від окупації до тимчасового переселення” – робота авторства Наталі Цибуляк, Яни Сичікової, Ольги Гуренко, Ганни Лопатіної, Сергія Ковачова та Ігоря Богданова. Науковці наголошують на порушеннях базових прав людини та академічних свобод (https://doi.org/10.7146/torture.v33i3.136256).

“У чужому домі: соціальна ізоляція внутрішньо переміщених осіб в Україні під час війни” – Наталя Цибуляк, Анастасія Попова, Ганна Лопатіна та Яна Сичікова говорять про постійну модель ізоляції, яка характеризується почуттям самотності, тривоги та емоційного виснаження серед внутрішньо переміщених осіб (ВПО) незалежно від їхнього місцезнаходження (https://doi.org/10.1515/humaff-2024-0027). 

“Я (не) хочу додому. Чи повернеться молодь на деокуповані території України?” – напрацювання Анастасії Попової, Наталі ЦибулякГанни Лопатіної, Яни Сичікової, Сергія Ковачова та Ігоря Богданова. Проаналізували результати кількісних опитувань та дискусій у фокус-групах серед молоді тимчасово окупованих територій України. Опитування проходило серед осіб 14–35 років, а дискутували респонденти, що мають наміри повертатися (10.1016/j.heliyon.2024.e35230).

“Інклюзивна освіта у ЗВО: чи готові до цього українські викладачі?” –  Ганна ЛопатінаНаталя ЦибулякАнастасія Попова, Ольга Гуренко та Яна Сичікова про доступність освіти для кожного і кожної. У статті обговорюється результати опитування викладачів із різним досвідом роботи та їх прагнення до перейняття знань і вмінь з цього виду діяльності (https://doi.org/10.1177/00345237231207721).

“Погляди молоді на роль місцевої влади та університетів у розвитку деокупованих територій” –  авторства Ігоря Богданова, Яни Сичікової, Сергія Ковачова, Ольги Гуренко та Ганни Александрової. Вчені розглядають думки цільової аудиторії на роль громадських інституцій у відновленні деокупованих громад, за основу – первинне кількісне опитування охопленням 1 180 молодих людей Бердянська та району.

 “Розширений коментар Навігація лабіринтом повернення молоді на деокуповані території в Україні: зацікавлені сторони, стратегії та етичні імперативи” – дослідження Ігоря Богданова та Яни Сичікової. Йдеться про ініціативи та можливості тристоронньої співпраці між університетами, урядом та органами місцевого самоврядування стосовно повернення молоді та залучення до відновлення громад та країни.

“Інклюзія в українських університетах з внутрішньої перспективи” – напрацювання Наталі Цибуляк, Ганни Мицик, Яни Сичікової, Ганни Лопатіної, Анастасії Попової, Ольги Гуренко та Ольги Гринкевич. Авторки обговорюють наявні напрацювання українських університетів у сфері інклюзії та ставлення персоналу закладів до цього питання (https://doi.org/10.1038/s41598-024-69084-1).

Висловлюємо вдячність науковцям та науковицям Бердянського державного педагогічного університету за їхні зусилля у дослідженні психічного здоров’я українців, що опинилися в умовах тимчасового переміщення та повної чи часткової соціальної ізоляції.

Дар’я Кізілова,

фахівець відділу інновацій, комерціалізації,

трансферу технологій та інтелектуальної власності


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print