Між очікуваннями студентів і вимогами ринку

Традиційні підходи до журналістики та підготовки фахівців до роботи у медійній галузі сьогодні трансформуються під впливом цифрових технологій, змін у споживанні контенту та підвищених вимог до професійної етики. У цих умовах постає важливе питання: чи відповідає освітня програма з журналістики сучасним викликам і потребам ринку праці?

Підготовку здобувачів на освітньо-професійній програмі “Журналістика” здійснюють викладачі кафедри української мови та журналістики, а обговорення та перегляд чинної освітньої програми здійснюється робочою групою щорічно відповідно до нормативних документів та актуальних викликів професійного середовища. Сьогодні у реальному світі журналісти мають справу з диджиталізацію медіа, фактчекінгом та боротьбою з дезінформацією, етичними викликами, що повʼязані з новими форматами комунікації.

Щоб з’ясувати, наскільки якісною є освіта за спеціальністю “Журналістика” та чи задовольняє вона потреби студентів, було проведено відповідне дослідження упродовж грудня 2024 року. Опитування було анонімним у формі онлайн-анкети (гугл-форми) фокус-груп, до яких увійшли 22 респонденти, здобувачі освіти зазначеної програми денного та заочного відділень. Відповіді на запитання відкритого і закритого характеру дали змогу  зібрати не тільки кількісні, але й якісні дані. Уся інформація, яку надали респонденти, була оброблена й проаналізована анонімно за допомогою статистичного та текстового аналізу. Опитування допомогло визначити, наскільки програма відповідає очікуванням студентів, їхнім професійним інтересам і потребам та дозволило оцінити якість навчальних дисциплін, рівень викладання, актуальність змісту курсів і практичної підготовки.

З іншого боку, слід враховувати і побажання від представників професійної спільноти, оскільки сьогоднішні здобувачі вже завтра стануть її частиною. Тож, на зустріч робочої групи для обговорення нагальних потреб і трендів був запрошений стейкхолдер, редактор незалежного видання про суспільно-політичне життя Запорізької області “Локатор медіа” Олександр Пилипенко.

Зокрема, пан Олександр відзначив, що останнім часом посилюється тренд повернення до нашого коріння, і це стосується як фольклору, так й історичного минулого, культури та інших галузей нашого життя: “Людям потрібно те, що їх обʼєднує, що допомагає знайти себе, усвідомити свою ідентичність. Також сьогодні інформаційний простір стикається з новим викликом – неконтрольованим використанням штучного інтелекту в журналістиці. Звісно, не можна відштовхувати результати прогресу, але застосовувати їх треба помірковано, тому слід використовувати АІ як помічника у пошуку та аналізі великих обсягів інформації, генерації ідей чи автоматизації рутинних завдань тощо, а не як заміну творчості та критичного мислення журналіста”.

Враховуючи побажання стейкхолдерів (і здобувачів, і представників професійної та академічної спільноти), затвердження Національною суспільною телерадіокомпанією України 22 січня 2025 р. нового професійного стандарту, зміни у назвах і шифрах спеціальностей та галузей знань освітньо-професійна програма “Журналістика” адаптована до нових вимог і технологій, що, сподіваємося, створить міцний фундамент для відповідальної та якісної журналістики. А наші майбутні журналісти стануть грамотними авторами, професіоналами, які здатні критично мислити та успішно працювати в умовах глобальних інформаційних змін.

Юлія Мельнікова, гарант ОПП “Журналістика”


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print