Психолог – звучить гордо!

Нотатки з університетського Тижня психології

Сьогодні у світі немає людини, яка б заперечила значення психології для усіх сфер нашого життя. Кожний з нас міг би, трохи перефразувавши римського письменника Теренція, сказати про себе: «Я людина, і ніщо психологічне мені не чуже».

На цю установку й спирався колектив кафедри психології Інституту психолого-педагогічної освіти та мистецтв під час проведення Тижня психології в Бердянському державному педагогічному університеті.

«Розмалюю цілий світ…»

22 квітня зранку в фойє 5Б корпусу стартував фотоквест «Психологія – це…». В ньому взяли участь студенти 11–12 груп ІППОМ, які представили на суд глядачів 16 ексклюзивних стінгазет. Глядачі були вражені різноманітністю підходів до трактування поняття «психологія» і особистого розуміння авторами її присутності в нашому житті. Всі охочі виразили своє ставлення до творчості першокурсників через імпровізоване голосування, яке й виявило переможців конкурсу. Ними стали автори газет «Психологія – це почуття» – Юлія Сидоренко, «Психологія – це дружба» – Олена Першина, «Психологія – це сім’я» – Олена Крюкова.

«Немає ніяких ключів від щастя – двері відчинені»

У цей же день студентка п’ятого курсу ІППОМ Марина Богдан провела для студентів другого курсу тренінг «Як стати щасливим?». Його метою було усвідомлення учасниками ресурсів особистого щастя та знаходження оптимальних шляхів досягнення бажаного стану. Другокурсники мали змогу символічно зобразити власне щастя, визначити його компоненти, усвідомити наявні причини бути щасливими, проаналізувати причини фрустрації на шляху до досягнення щастя. Підсумком тренінгу стало розуміння студентами того, що саме тут і тепер вони мають усі причини бути щасливими, більше того, майже всі зрозуміли, що вони й так щасливі.

«Нема такої кризи, на яку вчений світ не відповів би семінаром»

23 квітня відбувся науково-практичний семінар «Подолання кризових станів як умова збереження психологічного здоров’я особистості».

У теоретичній частині семінару кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри психології БДПУ О. В. Фролова познайомила учасників з типологією життєвих криз особистості, змалювала ознаки кризової ситуації людини, обґрунтувала принципи психологічної допомоги особам, які перебувають в кризових станах різних типів. Лекція супроводжувалася презентацією.

У практичній частині семінару старший викладач кафедри психології БДПУ О. С. Колпакчи продемонструвала технологію роботи з кризами за допомогою методу арт-терапії. Учасники, уявивши свої проблеми, захоплено змили їх чистою водою, трансформувавши потім вологий аркуш у зовсім інший витвір, подальша аналітична робота з яким допомогла учасникам пропрацювати власні проблеми, виявивши критичні моменти, на які в подальшому потрібно звернути увагу.

Глядачі також не гаяли часу даремно: вони з ентузіазмом працювали з асоціативними картами «42» під керівництвом провідного фахівця навчальної консультативно-психологічної лабораторії Т. В. Ляхор.

«Нам не шкода, якщо є нагода»

Співзвучною проблематиці семінару була виставка-продаж, на якій відвідувачі мали можливість придбати психологічну літературу та спеціальний інструментарій. Зокрема, увагу привернули килимки для сімейних розстановок, фігурки для моделювання сімейних стосунків та авторські іграшки з аромаефектом для проведення рефлексії під час психологічних тренінгів.

«Життя – театр, а люди в ньому актори»

Майстер-клас на тему: «Використання психодрами в роботі з кризовими станами» провела сертифікований спеціаліст з навчальних тренінгів з Маріуполя Ю. В. Крючкова.

Учасники майстер-класу взяли участь у Плейбек-театрі, що дало їм можливість побачити свою внутрішню психологічну кризову подію зі сторони та глибше й всебічно усвідомити її. Цьому сприяла спонтанна гра акторів, які через феєрію різноманітних ролей унаочнювали почуття й неусвідомлені установки та забезпечували нове бачення кризової ситуації та своїх можливостей щодо її вирішення.

«Розкажи мені про мене…»

24 квітня зранку на студентів БДПУ чекало веселе й корисне випробовування, організоване співробітниками навчальної консультативно-психологічної лабораторії. Це були куточки з експрес-діагностики, спрямованої на самоідентифікацію особистості. Так, усі бажаючі могли визначити свої психологічні проблеми через «чарівні предмети», свій тип особистості через вибір одного із запропонованих дерев, рівень своєї життєвої енергії через домальовування відсутніх деталей будильника, рівень своєї соціальної адаптації через вибір людини на дереві, свої особистісні якості та особливості через вибір геометричної фігури. Студенти жваво й активно скористалися нагодою розширити таким чином свої знання про самих себе.

«Воістину серйозне прагнення до якоїсь мети – половина успіху в її досягненні»

Одночасно з цим заходом студент четвертого курсу Володимир Лисенко для студентів другого курсу ІППОМ провів тренінг «Етапи постановки та досягнення цілей», метою якого було сприяння формуванню в учасників навичок цілепокладання та планування. Крім прослуханої міні-лекції про визначення мети, її видів та правильної постановки, студенти у процесі виконання вправ мали нагоду усвідомити власні життєві цілі, формувати впевненість у собі через актуалізацію особистісних якостей, підвищити навички саморегуляції через створення «якоря» впевненості, формувати імунітет до проблемних ситуацій через усвідомлення цілей, попрацювати над почуттям самотності для закріплення результатів тренінгу.

«Не спробувавши, ніхто не знає, на що він здатний»

Апогеєм тижня психології стало проведення 29 квітня інтелектуальних ігор для старшокласників навчальних закладів міста Бердянськ «Шерлок Холмс та доктор Ватсон: Ігри психологів», які підготували й блискуче здійснили студенти-психологи ІППОМ. В Шерлока Холмса органічно перевтілився студент другого курсу Артем Воробйов. Не менш яскраво зіграв роль доктора Ватсона студент четвертого курсу Володимир Лисенко.

В іграх взяли участь команди старшокласників загальноосвітніх шкіл №№ 2, 4, 5, 7, 11, 16, 20, а також гімназії №3 «Сузір’я» та Бердянського муніципального ліцею, яких психологічно та морально підтримували команди уболівальників на чолі з практичними психологами вищевказаних навчальних закладів.

Програма ігор містила наступні конкурси: «Хто Я» (психологічна самопрезентація учасників), «Я мислю», «Я творю», «Я аналізую», «Я спостерігаю», «Я думаю», «Я відчуваю», «Я відгадую». Всі конкурси були вплетені в театральне дійство, що водночас захоплювало та інтригувало. Учні впевнено демонстрували свої знання, ерудицію й винахідливість, а глядачі із задоволенням спостерігали за інтелектуальною боротьбою команд.

Найбільш переконливо продемонстрували свій психологічний потенціал дівчата з БМЛ Шарлотта Мартиросян та Аліса Грибова. Трохи поступилися їм хлопці із ЗОШ №16 Валерій Калінін та Дмитро Махіненко. Третє місце посіла команда ЗОШ №7 у складі Вікторії Семеніхіної та Маргарити Кривік. Переможці отримали почесні грамоти та солодкі подарунки. Учні, що відзначилися в окремих конкурсах, були нагороджені дипломами, що засвідчили присвоєння їм номінацій: «Потенційний психолог», «Найкращий мислитель», «Найкреативніший», «Найкращий аналітик», «Найспостережливіший», «Найкращий інтелектуал», «Найпроникливіший», «Найкмітливіший» та «Найхаризматичніший». Крім того, всі учасники ігор отримали ексклюзивні значки та іменні сертифікати.

«Щастя – це коли тебе розуміють»

Тиждень психології можна назвати Святом взаєморозуміння. Адже в рамках Тижня презентувалося те, як вчать, чого навчають і чому навчили студентів, які обрали психологію сферою своєї професійної діяльності, основними характеристиками якої можна назвати «розуміння» і «взаєморозуміння» − розуміння себе, розуміння інших, і вміння допомогти оточуючим знайти взаєморозуміння зі світом і власним «Я».

Спрямованість особистості організаторів, учасників та гостей дуже точно передає зауваження Я. Коменського: «Вважай нещасним той день та годину, в які ти не засвоїв нічого нового і нічого не додав до своєї освіти». Відчувши атмосферу цього Свята психології, можна з упевненістю сказати, що ці слова є ціннісною орієнтацією не тільки для викладачів з багаторічним стажем науково-педагогічної діяльності, але й для студентів.

З гордістю можна відзначити, що Тиждень психології виявив серед студентів компетентних фахівців, які дуже потрібні в епоху освітніх змін в сучасній школі. Студенти-волонтери Артем Воробйов, Вікторія Шлег, Анастасія Васильєва, Юлія Хаматгораєва та Юлія Солопенко, які активно пропагують психологічні знання, самостійно організують та беруть безпосередню участь у різноманітних психологічних заходах, було заохочено психологічними листівками та грамотами.

Гордість викликає те, що активну участь у всіх заходах взяли викладачі кафедри психології, студенти-психологи, запрошені гості, та й інтерес, який проявили до заходів студенти інших спеціальностей БДПУ.

Олена Горецька,
кандидат психологічних наук, доцент,
завідувач кафедри психології

На світлинах із архіву кафедри:
найцікавіші моменти з

Тижня психології


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print