Рослинність України: фітосоціологічний та природоохоронний аспект: підсумки гостьової лекції

29 жовтня 2025 викладачі та студенти кафедри біології, здоров’я людини та фізичної реабілітації Бердянського державного педагогічного університету відвідали гостьову лекцію на тему: «Рослинність України: фітосоціологічний та природоохоронний аспект» кандидатки біологічних наук, наукового співробітника відділу ботаніки та зоології Університету Масарики м. Борно, Чехія; науковим співробітником відділу геоботаніки та екології Інституту ботаніки ім. М.Г. Холодного НАН України Світлани Ємельянової.

Ця тема є надзвичайно актуальною для здобувачів вищої освіти освітньо-професійних програмам «Біологія та здоров’я людини. Фізична реабілітація» (бакалаврський рівень) та «Середня освіта. Біологія та здоров’я людини» (магістерський рівень) в контексті сучасних біолого-екологічних викликів та завдань сталого розвитку. На основі фітосоціологічних досліджень здійснюється класифікація рослинності України, визначаються типові та рідкісні фітоценози, розробляються карти рослинного покриву, що мають велике значення для ведення моніторингу стану природних екосистем.

Під час гостьової лекції особливу увагу було приділено питанню синтаксономії угруповань за їх видовим складом, структурою та екологічними особливостями. Лектор докладно пояснив, що синтаксономія є важливою складовою фітосоціології, адже саме вона дозволяє систематизувати різноманіття рослинного покриву України та виявити закономірності його поширення в різних природно-кліматичних умовах. Було розглянуто ієрархічну структуру синтаксономічних одиниць – від асоціацій, які відображають конкретні фітоценози з типовим видовим складом, до вищих синтаксонів, що охоплюють більш узагальнені типи рослинності. Зазначалося, що класифікація базується на методі Браун-Бланке, який передбачає детальний аналіз видового складу та ступеня участі кожного виду у формуванні фітоценозу.

Синтаксономічний підхід, як наголосив лектор, має велике практичне значення для природоохоронної діяльності, оскільки дозволяє визначати унікальні, рідкісні типи рослинності, що потребують охорони. Завдяки цьому можливо обґрунтовано планувати створення заповідних територій і проводити біомоніторинг. Таким чином, обговорення синтаксономії дало змогу слухачам глибше усвідомити складність і системність організації рослинного світу, а також зрозуміти, наскільки важливою є ця наукова галузь для забезпечення сталого розвитку та збереження біорізноманіття.

У природоохоронному аспекті тема розкриває необхідність збереження природних рослинних угруповань, особливо тих, що є осередками ендемічних, реліктових або зникаючих видів. Рослинність виступає важливим індикатором стану довкілля, а тому її вивчення і охорона мають ключове значення для запобігання деградації ландшафтів, опустелюванню, ерозійним процесам. Окрім того, тема має міждисциплінарний характер, поєднуючи елементи ботаніки, екології, географії, біоіндикації та природоохоронного менеджменту. Вона формує у майбутніх учителів біології та основ здоров’я  цілісне розуміння функціонування біосфери, сприяє розвитку екологічного мислення, відповідальності за стан природних ресурсів і готовності впроваджувати принципи інклюзивного, ціннісно орієнтованого та екологічно свідомого навчання.

Змістовність, наукова глибина й актуальність теми викликали жвавий інтерес серед слухачів. Отримані знання є важливими для розуміння біологічних процесів, формування екологічної культури та розвитку професійної компетентності майбутніх вчителів біології та основ здоров’я. Лекція мала міждисциплінарний характер, поєднуючи фітосоціологічні, екологічні, географічні та освітні підходи. Вона сприяла формуванню цілісного уявлення про різноманіття рослинного покриву України та його значення для підтримання екологічної рівноваги.

Доктор педагогічних наук, професор
кафедри біології, здоров’я людини та фізичної реабілітації
Бердянського державного педагогічного університету
Світлана Хатунцева


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print

Залишити відповідь