Вже за традицією цієї осені, а саме 28 листопада 2025 року здобувачі вищої освіти першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта, мали змогу зустрітись з випускницею Бердянського державного педагогічного університету за напрямом підготовки А6 Спеціальна освіта Лілією Кучер логопедом, корекційним педагогом, сурдопедагогом, яка наразі знаходиться у Франції.
Лілія Вікторівна, розповіла про досвід співпраці з батьками дітей різних нозологій, про виклики та переваги участі батьків у корекційно-розвитковому процесі.
Під час зустрічі учасники дізналися про особливості організації спеціальної допомоги в Франції, а також особливості логопедичної роботи з дітьми, які проживають в умовах білінгвізму та специфіку взаємодії з батьками цих дітей. Здобувачі вищої освіти були залучені до комунікації, ставили багато запитань, брали участь в обговоренні актуальних проблем сучасної логопедії та спеціальної освіти в Україні та Європі. Взаємодія практика з аудиторією була насиченою та продуктивною.
Щиро вдячні Лілії Вікторівні за цікаву, продуктивну роботу, корисну інформацію, приємне спілкування!
Працюємо разом, працюємо заради перемоги! Дякуємо Силам Оборони України за можливість працювати та підтримувати Україну!







За матеріалами доцента
кафедри прикладної психології та логопедії
Аліни Синиці
Traditional Meetings with Alumni: International Experience

As part of a long-standing tradition this autumn, on 28 November 2025, students of the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education in the 016 Special Education programme had the opportunity to meet with Liliia Kucher, a graduate of Berdyansk State Pedagogical University in the A6 Special Education field of study. Liliia is a speech and language therapist, special education teacher, and teacher of the deaf who is currently residing in France.
During the meeting, Liliia Viktorivna shared her experience of working with parents of children with various developmental needs, highlighting both the challenges and the advantages of parental involvement in the correctional and developmental process.
Participants also learned about the specifics of organising special support services in France, as well as particular aspects of speech and language therapy for children living in bilingual environments and the nuances of communication with their parents. The students were actively engaged in the discussion, asked many questions, and took part in conversations about current issues in modern speech therapy and special education in Ukraine and Europe. The interaction between the practitioner and the audience was dynamic and productive.
We express our sincere gratitude to Liliia Viktorivna for her interesting and fruitful presentation, valuable insights, and warm communication!
We work together, we work for victory! We thank the Defence Forces of Ukraine for enabling us to continue our work and support Ukraine!







Based on materials prepared by
Alina Synytsia,
Associate Professor,
Department of Applied Psychology and Speech Therapy
