Глобальне видання Times Higher Education (THE) опублікувало статтю про таксономію GAIDeT, розроблену дослідниками Бердянського державного педагогічного університету разом з їхніми колегами.
Стаття має назву «Чому університети повинні бути лідерами у чесному розкритті інформації про ШІ та як новий інструмент може допомогти» та підкреслює важливість GAIDeT як практичної системи для відкритого та відповідального декларування ролі штучного інтелекту в дослідженнях.
За даними THE, видавці та регуляторні органи дедалі частіше закликають до прозорості у використанні генеративного ШІ, але самі по собі заклики не створюють робочих стандартів. У статті стверджується, що університети мають унікальне становище, щоб встановлювати правила та впроваджувати відповідальні ШІ-практики в академічне життя.
Таксономію GAIDeT порівнюють з відомою системою CRediT, яка стандартизувала те, як людський внесок фіксується в наукових статтях. Так само, як CRediT уточнив ролі авторів, GAIDeT розбиває процес дослідження на макрорівневі етапи (такі як методологія, управління даними, написання або етика) та мікрорівневі завдання (наприклад, розробка протоколу дослідження, перевірка даних або коректура). Це дозволяє дослідникам точно вказати, які завдання були делеговані ШІ та під яким рівнем людського нагляду.
THE підкреслює, що однією з найпоширеніших сфер делегування є робота з текстом: написання, редагування, переклад та коригування стилю. За допомогою GAIDeT такі завдання можна прозоро звітувати, не натякаючи на те, що ШІ діяв як автор.
У статті також представлено Генератор декларацій GAIDeT, безкоштовний онлайн-інструмент, який створює готові заяви про розкриття інформації для рукописів, дисертацій або звітів. THE зазначає, що, вбудовуючи GAIDeT в інституційну політику, університети можуть сприяти культурі відкритості, зменшувати стигму навколо використання ШІ та гарантувати, що доброчесність у науці йде в ногу з технологічними змінами.
Автори статті впевнені, що репутація науки в епоху штучного інтелекту залежатиме не лише від якості даних і аргументів, але й від чесності щодо методів та інструментів.
Це не просто так званий «звіт про звіт», це маркер уваги, визнання і поваги світової спільноти до напрацювань науковців БДПУ і шановних колег. Це ще один крок до відкритої науки.
За матеріалами НДЧ
Times Higher Education on BSPU’s GAIDeT: “Why universities must lead on honest AI disclosure”

The global higher education outlet Times Higher Education (THE) has published a feature article about the GAIDeT taxonomy, developed by researchers from Berdyansk State Pedagogical University together with their colleagues. The piece is titled “Why universities must lead on honest AI disclosure and how a new tool can help” and emphasizes the importance of GAIDeT as a practical system for declaring the role of AI in research openly and responsibly.
According to THE, publishers and regulators are increasingly calling for transparency in the use of generative AI, but calls alone do not create workable standards. Universities, the article argues, are in a unique position to set the rules and embed responsible AI practices into academic life.
The GAIDeT taxonomy is compared to the well-known CRediT system, which standardised how human contributions are recorded in scientific papers. Just as CRediT clarified authorship roles, GAIDeT breaks down the research process into macro-level stages (such as methodology, data management, writing, or ethics) and micro-level tasks (for example, designing a research protocol, validating data, or proofreading). This allows researchers to state exactly which tasks were delegated to AI and under what level of human oversight.
THE highlights that one of the most common areas of delegation is text work: writing, editing, translation, and style adjustments. With GAIDeT, such tasks can be reported transparently without implying that AI acted as an author.
The article also presents the GAIDeT Declaration Generator, a free online tool that produces ready-made disclosure statements for manuscripts, dissertations, or reports. THE notes that by embedding GAIDeT into institutional policies, universities can foster a culture of openness, reduce stigma around AI use, and ensure that integrity in science keeps pace with technological change.
As the article concludes, the reputation of science in the age of AI will depend not only on the quality of data and arguments but also on honesty about methods and tools.
This is not just a so-called ‘report on the report’, it is a marker of attention, recognition and respect from the global community towards the work of the scientists at BSPU and esteemed colleagues. This is a step towards open science.
Based on the materials of the Research department