З 26 червня розпочала свою роботу літня школа соціального лідерства-2019 «Практики інклюзивного суспільства: від ідеї до стилю життя», яка зібрала у стінах одного з кращих педагогічних вишів країни – БДПУ понад 30 викладачів, аспірантів та здобувачів вищої освіти з Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Ніжинського державного університету імені М. Гоголя та Бердянського державного педагогічного університету.
Керівником школи є Олена Чуйко, доктор психологічних наук, професор кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літня школа соціального лідерства вже вшосте проводиться для усіх, кому небайдужий розвиток нашої країни, при цьому концепція школи полягає у тому, що кожного року школа локалізується в різних містах, для того, щоб на практиці вивчити особливості лідерства.
Цього року у рамках професійної співпраці з професорсько-викладацьким складом Київського національного університету імені Тараса Шевченка та за ініціативи Ольги Гуренко, першого проректора Бердянського державного педагогічного університету, доктора педагогічних наук, професора, літня школа «Практики інклюзивного суспільства: від ідеї до стилю життя» відбувається у стінах Бердянського державного педагогічного університету за організаційної та методичної підтримки професорсько-викладацького складу кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти, зокрема завідувачки кафедри Катерини Петровської, доцентів кафедри Анастасії Тургенєвої, Сергія Улюкаєва, Наталії Захарової, здобувачів вищої освіти зі спеціальностей «Соціальна робота» і «Соціальна педагогіка» у складі Антона Сердюченка, Наталії Рибнікової, а також представників студентського самоврядування БДПУ Дмитра Кіосова та його заступника Миколи Оверченка на базі факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти.
Програма літньої школи соціального лідерства-2019 має дуже насичений розклад цікавих, інтерактивних і практико-орієнтованих заходів, спрямованих на вирішення проблем соціальної інклюзії та ексклюзії різних груп людей, однак у ній є місце і спорту, а також активному інтелектуальному відпочинку для усіх учасників.
Робота літньої школи передбачала активне занурення у проблему соціальної інклюзії протягом п’яти днів, у межах яких учасники мали можливість познайомитись із собою інакшим, знайти однодумців та створити міцні команди, метою яких було вирішення складних питань тематики літньої школи.
Навіть у перший день, не дивлячись на яскраве сонечко, тепле море та втому після тривалої подорожі до нашого міста учасники школи були налаштовані отримувати нові знання та цікавий досвід.
Програма літньої школи передбачала наступні заходи.
Перший день почався після обіду і тривав до пізнього вечора. Розклад дня передбачав відкриття школи, на яке із привітальним словом завітала проректорка з науково-педагогічної роботи БДПУ Вікторія Ліпич, знайомство учасників, а також створення груп «інакших» однодумців, показ візитівок новостворених команд та цікаве обговорення проблем соціальної інклюзії у контексті інакшості. Модератором заходів виступила керівник школи соціального лідерства Олена Чуйко, доктор педагогічних наук професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Другий робочий день літньої школи почався із оздоровчої та наснажуючої практики йоги, яка зарядила бадьорістю всіх активістів і соціальних лідерів і підготувала до цікавих польових досліджень у групах щодо розпізнавання ознак упередження і забобон, які складались з теоретичної та практичної частини. До теоретичної частини роботи приєдналась і перша проректора БДПУ, ініціатор і модератор проведення школи у місті Бердянську Ольга Гуренко. Практична частина над проблемою розпізнавання ознак упередження і забобон передбачала роботу на природі у командах.
Цікавинкою другого дня школи стало проведення туристичного квесту та брейн-рингу для учасників літньої школи соціального лідерства цікавими місцями нашого курортного міста. Організатором заходу виступили доцент кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти Сергій Улюкаєв та здобувачі вищої освіти зі спеціальностей «Соціальна робота» та «Соціальна педагогіка» у складі Антона Сердюченка, Наталії Рибнікової, Андрія Уса, Максима Шендлера.
Важливим для поглиблення знань про соціальну інклюзію став перегляд фільму «1+1» в Антикафе «Час Є», який організували Анастасія Тургенєва, доцент кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти і Катерина Музиченко, магістрантка Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Основним завданням роботи літньої школи протягом третього дня було створення міста щасливих людей, з’ясування причин, що провокують соціальну ізоляцію і знаходження шляхів її подолання. Наблизитись до оптимального пошуку допоміг форум-театр, організований і проведений Антоном Сердюченко, студентом-магістрантом спеціальності «Соціальна робота» під керівництвом Анастасії Тургенєвої, доцента кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти.
Третій день роботи літньої школи випав на національне свято – День Конституції, тому символічним стало завдання – розроблення конституцій власних команд.
Четвертий день був спрямований на глибоке теоретичне занурення у методику створення і написання проекту про інклюзію, методику пошуку креативних ідей, а також особливостей роботи в умовах відсутності часу. Підсумування теоретичної частини у формі брейн-стормінгу дозволило систематизувати знання для створення власного проекту у рамках тематики соціальної інклюзії.
П’ятий день передбачав розробку власних проектів та їх представлення на розсуд своїх колег. Тематика проектів була різнопланова, кожен з них мав цікавий задум та ідею, який, сподіваємось, учасники літньої школи втілять у життя. За результатами діяльності школи кожен учасник був нагороджений сертифікатом про участь, а також символічним подаруночком на згадку про Бердянськ.
Під час проведення літньої школи організатори і учасники із захопленням використовували для роботи і відпочинку усі локації на території БДПУ і нашого чудового міста. Паркова зона, спортивний майданчик, аудиторії, гуртожиток – усі ці місця сприяли не тільки продуктивній роботі та відпочинку, але і предметом захоплення наших гостей комфортом, який створений для всіх, хто є відвідувачами, партнерами, студентами нашого університету.
Навіть термін проведення літньої школи, який захопив три вихідних святкових дні, погодні умови сприяли тому, щоб робота та відпочинок наших партнерів і гостей були цікавими, насиченими і продуктивними. Учасників надихали не тільки сміливі ідеї, але і можливість наповнитися і доторкнутися до української музичної і місцевої культури, завдяки заходам місцевого значення, які проводились у час роботи літньої школи соціального лідерства 2019.
Літня школа соціального лідерства 2019 – це захід, який дозволяє руйнувати стереотипи і рушити бар’єри, бути справжнім і не боятися покарання або осуду, бути своїм серед чужих і серед своїх.
Дякуємо колегам з Київського національного університету імені Тараса Шевченка, зокрема Олені Чуйко, доктору психологічних наук, професору кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка та її команді аспірантів і студентів, Ніжинського державного університету імені М. Гоголя, зокрема за ініціативу, натхнення, підтримку і готовність співпрацювати.
Колектив кафедри соціальної роботи
та інклюзивної освіти ФДССО
світлини з архіву кафедри