Онлайн-гутірка з майбутніми вихователями «Вчимося мислити критично»

У рамках Фестивалю науки БДПУ старшим викладачем кафедри дошкільної освіти, к. пед. наук, Юлією Семеняко зі здобувачами вищої освіти 202 групи спеціальності 012 Дошкільна освіта було проведено онлайн-гутірку «Вчимося мислити критично».

Одним із важливих завдань для здобувачів вищої освіти сьогодні – навчитися ефективно здобувати знання: шукати і сприймати нову інформацію, ретельно її аналізувати та застосувати; вивчати нові ідеї, бачити їх перспективу, висловлювати власні судження стосовно достовірності цих ідей, оцінювати і визначати їх загальну цінність на основі власних потреб і цілей. У цьому сутність критичного мислення. Завдання викладача – організувати правильну, логічну та посильну розумову діяльність здобувачів.

Навички критичного мислення дають змогу не потонути в інформаційній лавині, не піддатися маніпуляціям, допомагають приймати зважені рішення та відстоювати їх. Критичне мислення допомагає в пошуку нових шляхів вирішення проблем.

Зустріч було побудовано за трифазною моделлю: актуалізація знань та встановлення зв’язків, усвідомлення змісту, рефлексія. Викладач використала ефективні інтерактивні методи роботи: робота в малих групах, метод прогнозів, складання синквейнів, «Квадрат Декарта», «Фішбоун», а також онлайн-інструмент для створення інтелект-карт – iMindMap.

У ході спілкування викладач разом зі здобувачами тренувалися в майстерності відрізняти факти від думок, ставити запитання, аргументувати, дискутувати, аналізувати інформацію, вирізняти проблеми й розставляти пріоритети. Жваву дискусію викликало обговорення питання – «Інтуїція чи Критичне мислення: що важливіше?».

На занятті здобувачі ознайомилися також із низкою ефективних вправ для розвитку критичного мислення дітей та дорослих. Серед них – вправа «Знайди 8 відмінностей», що вдало показує дітям, як за допомогою великої кількості елементів можна успішно відвернути увагу від головного та більш важливого, як часто це і роблять в медіамеседжах.

Наступна вправа «Знайди помилку» показує вже емоційний вид маніпуляції – за допомогою кольору, який не просто відволікає увагу, а змушує зосередитися саме на ньому, приховуючи основний меседж.

Цікавою вправою на розвиток критичного мислення була «Казкова історія». Це свого роду медійна казкотерапія, в якій здобувачі, уявляючи себе героями запропонованої казки, захищають та пояснюють свою позицію. Підсумок цієї вправи – розуміння того, що скільки людей, стільки ж може бути і думок про одну і ту ж саму ситуацію.

Захопливим було обговорення казки «Червоний капелюшок» з використанням технології «6 капелюхів Е. Боно», де здобувачі обрали колір відповідно описуючи свої думки щодо змісту казки.

Розвитку критичного мислення здобувачів сприяло створення педагогом таких умов, як можливість запитувати, спостерігати, обговорювати різні аргументи, наголошення на тому, що інформацію, яку вони отримують, треба спочатку проаналізувати, перш ніж перетворити на знання, треба проявляти повагу до співрозмовника, навіть тоді, коли ви не згодні з його думками. Гарного настрою зустрічі додала онлайн-вікторина «Вгадай казку та мультфільм за emoji».

Використання технології формування та розвитку критичного мислення дало можливість зробити заняття більш цікавим, корисним, сучасним, активізувати пізнавальну активність студентів, розвивати їхні здібності – навіть в умовах дистанційної комунікації.

Завершили гутірку креативним фото з парасольками, які символізують набуті знання та уміння захищатися від інформаційного дощу.

За матеріалами кафедри дошкільної освіти


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print