Переосмислення педагогічних університетів у контексті моделі Liberal Arts and Sciences: рефлексія

20 червня цього року ректор Бердянського державного педагогічного університету Ігор Богданов, перша проректорка Ольга Гуренко, доцентка кафедри української та зарубіжної літератури і порівняльного літературознавства Марина Богданова взяли участь у круглому столі «Переосмислення педагогічних університетів у контексті моделі Liberal Arts and Sciences», що відбувся на базі Національного університету«Києво-Могилянська академія». Захід зібрав ректорів та проректорів усіх педагогічних університетів України.

Запровадження моделі Liberal Arts підготовки сучасного фахівця передбачає застосування передусім міждисциплінарного підходу до розробки і реалізації освітніх програм та проведення наукових досліджень.

«Стає очевидним, що домінуюча в Україні спеціалізована і професійно орієнтована вища освіта вже не відповідає вимогам часу. Ситуація на сучасному ринку праці змінюється надзвичайно динамічно, тому освітні програми, націлені на формування конкретних фахових навичок, швидко втрачають актуальність. Натомість зростає попит на освіту в дусі Вільних мистецтв (Liberal Arts, Artes Liberales), адже вона робить акцент на загальних знаннях і вміннях, розвитку критичного і творчого мислення, навичках проєктної діяльності та розв’язання проблем», – зазначив заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький у доповіді «Щодо запровадження індивідуальних освітніх траєкторій, міждисциплінарності на бакалаврському рівні освіти, моделі Liberal Arts Education в контексті переосмислення формату і завдань педагогічних університетів України».

Вочевидь обговорення цього питання проходило в контексті проєкту Erasmus+ KA 2 «Розвиток потенціалу вищої освіти «Розробка і запровадження освіти за моделлю Liberal Arts в Україні»» (LibArt_UA), який реалізує Національний університет «Києво-Могилянська академія» з іншими ЗВО України та Європейського Союзу. Тому Михайло Винницький неодноразово наголошував на тому, що запровадження моделі Liberal Arts не є обов’язковою вимогою для педагогічних університетів, а є пропозицією для роздумів щодо запровадження інноваційних моделей підготовки фахівців задля підвищення їхньої конкурентоздатності на ринку праці.

Досвід реалізації моделі Liberal Arts в окремих університетах України та Польщі було розкрито у доповідях «Досвід і застосування моделі / компонентів Liberal Arts Education в університетах України» (Сергій Квіт, Ярослав Притула), «Про факультет Artes Liberales Варшавського університету: Liberal Arts як модель організації факультету» (Тарас Фініков).

Під час заходу зав’язалася жвава дискусія. Передусім викликає занепокоєння можливість реалізація моделі Liberal Arts у підготовці саме педагогічних кадрів у контексті чинного законодавства, зокрема Закону 10177. Тож у цьому питанні наразі не ставимо крапку. Далі буде.

Перша проректорка

Ольга Гуренко


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print