Підвищення кваліфікації: «Наука ✕ ШІ: Нова Парадигма»

Кафедра економіки, менеджменту та фінансів приділяє першочергову увагу постійному професійному розвитку викладачів, особливо в умовах стрімких технологічних змін.

З 24 по 28 листопада доцентки Катерина Леміш, Тетяна Сидорченко, Яна Глазова та старші викладачки Олена Задворна та  Вікторія Швачко успішно пройшли масштабний онлайн-курс підвищення кваліфікації «Наука ✕ ШІ: Нова Парадігма» обсягом 1 кредит ЄКТС (30 годин), організований ГО «Прогресильні» та Українським офісом дослідницької доброчесності.

Цей курс став необхідним кроком для адаптації до нової освітньої реальності, де штучний інтелект (ШІ) відіграє все більшу роль, навчання ефективному та відповідальному впровадженню ШІ у наукові дослідження та освітній процес, забезпечення високих стандартів академічної доброчесності в епоху генеративних моделей.

Учасники курсу мали змогу зануритися у ключові аспекти взаємодії науки та ШІ завдяки експертним спікерам

  1. «Від детекторів до прозорості: як змінюється культура використання ШІ у науці», спікери: Яна Сичікова (доктор технічних наук, професорка), Наталя ЦИБУЛЯК (кандидатка психологічних наук, доцентка). Обговорено трансформацію культури застосування ШІ, роль і обмеження детекторів, етичні рамки й відповідальність науковців, виклики доброчесності та практичні кейси інтеграції ШІ у наукові процеси.
  2. «Нова архітектура наукового процесу у добу ШІ», спікер:Дмитро Чумаченко (кандидат технічних наук, доцент, керівник робочої групи «Освіта та наука» при Мінцифри). Дізналися про процеси, які ШІ автоматизує (генерація гіпотез, семантичний пошук, дизайн та збір даних), масове використання ШІ для роботи з текстом, концепція ШІ як співдослідника та стратега. Акцентовано на необхідності нової, більш прозорої архітектури науки.
  3. «(Не)етичний ГШІ у науковій діяльності: (не)очікуваний асистент», спікер:Артем Артюхов (Голова Українського офісу дослідницької доброчесності). Занурилися у ключові аспекти етичного використання генеративного ШІ (ГШІ), визначення меж між допустимим використанням і маніпуляціями, вплив ШІ на критерії академічної доброчесності та необхідність оновлення університетських політик. Підкреслено, що людина залишається відповідальною за достовірність та етику дослідження.
  4. «Штучний інтелект в академічній сфері: факти, цифри та нові тенденції», спікер: Павел Мілашевич (Head of Global Sales and Partnership at Identific). Головні тези: 92% студентів та 66% європейських школярів вже використовують ШІ. Важливо розуміти, що межі, правила й довіра важливіші за технічні інструменти, оскільки ШІ може підсилювати освіту, але не замінює відповідальність людини.
  5. «Штучний інтелект» у науці: заборонити не можна використовувати (практичні хитрощі і премудрощі)», спікер: Олексій Калмиков (доктор медичних наук, доцент). Спростували міфи: ШІ – цеінструмент, його ефективність залежить від людини. Він забезпечує нові можливості, але вимагає адаптації та співпраці. Якісні набори даних– запорука адекватного розвитку.

Опанування нової парадигми дозволить викладачам кафедри економіки, менеджменту та фінансів застосовувати ШІ як ефективний, чесний та зрозумілий інструмент у власній науковій діяльності формувати у студентів сучасні навички використання ШІ з дотриманням принципів академічної доброчесності переосмислити власні наукові підходи та стати відповідальними, критичними й етичними архітекторами наукового процесу.

Впевнені, що підвищення кваліфікації за матеріалами курсу «Наука ✕ ШІ» зробить освітній процес та наукову роботу на кафедрі ще більш продуктивними та інноваційними!

За матеріалами кафедри економіки, менеджменту та фінансів

Professional Development: “Science ✕ AI: A New Paradigm”

The Department of Economics, Management and Finance continues to prioritize the continuous professional development of its faculty, especially in the context of rapid technological change.

From November 24 to 28, Associate Professors Kateryna Lemish, Tetiana Sydorchenko, Yana Glazova  and Senior Lecturers Olena Zadvornа and Viktoriia Shvachko successfully completed a large-scale online professional development course “Science AI: A New Paradigm” (1 ECTS credit / 30 hours), organized by the NGO “Prohresylni” and the Ukrainian Office of Research Integrity.

This course became a crucial step in adapting to a new educational reality where artificial intelligence plays an increasingly significant role. It emphasized effective and responsible integration of AI into research and teaching, while ensuring high standards of academic integrity in the era of generative models.

Participants explored key aspects of the interaction between science and AI through expert-led sessions:

  • “From Detectors to Transparency: How the Culture of AI Use in Science Is Changing”

Speakers: Yana Sychikova, Dr. Sci., Prof.; Natalia Tsybuliak, PhD, Assoc. Prof.

The lecture explored the transformation of AI usage culture, the role and limitations of AI detectors, ethical frameworks and responsibilities of researchers, integrity challenges, and practical cases of AI integration into scientific processes.

  • “A New Architecture of the Scientific Process in the Age of AI”

Speaker: Dmytro Chumachenko, PhD, Assoc. Prof., Head of the ‘Education and Science’ Working Group at the Ministry of Digital Transformation.

Participants learned which research processes AI automates (hypothesis generation, semantic search, data design and collection), mass use of AI for text processing, and the concept of AI as a co-researcher and strategist. A need for a transparent new architecture of science was emphasized.

  • “(Un)ethical Generative AI in Scientific Work: the (Un)expected Assistant”

Speaker: Artem Artiukhov, Head of the Ukrainian Office of Research Integrity.

The lecture covered ethical boundaries of generative AI use, differences between acceptable assistance and manipulation, AI’s impact on academic integrity criteria, and the need to update university policies. It highlighted that humans remain responsible for the accuracy and ethics of research.

  • “Artificial Intelligence in Academia: Facts, Figures and New Trends”

Speaker: Pawel Milaszewicz, Head of Global Sales and Partnership at Identific.

Key insights included: 92% of students and 66% of European school pupils are already using AI. It is crucial to recognize that rules, trust, and boundaries matter more than tools, as AI can enhance education but cannot replace human responsibility.

  • “AI in Science: Forbidden or Unavoidable? Practical Tips and Insights”

Speaker: Oleksii Kalmykov, MD, Assoc. Prof.

Myths were debunked: AI is a tool whose effectiveness depends on human input. AI opens new opportunities, yet requires adaptation and collaboration. High-quality datasets remain essential for trustworthy results.

Mastering this new paradigm empowers faculty of the Department of Economics, Management and Finance to:

  • use AI as an effective, transparent, and ethical tool in their research;
  • teach students modern AI skills while upholding academic integrity;
  • rethink their scientific approaches and become responsible, critical, and ethical architects of the research process.

We are confident that the knowledge gained through the course “Science ✕ AI: A New Paradigm” will further enhance the innovation and effectiveness of both teaching and research at the department.

Based on materials from the Department of Economics, Management and Finance


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print

Залишити відповідь