Популяризація українського сценічного одягу – джерельна база для творчості балетмейстера

16 травня 2023 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка відбулася презентація альбому «Українське сценічне вбрання», автором якого є хореограф, балетмейстер, письменник, композитор і художник Костянтин Богомаз.

Захід проходив у змішаному форматі. Offline були присутні здебільшого представники місцевих освітніх і культурних закладів, студенти та викладачі ЛНУ, представники місцевих хореографічних і театральних колективів. Online доєднались усі зацікавлені з різних куточків України. Бердянський державний педагогічний університет було представлено викладачами кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін, а саме, це доцентки Олена Мартиненко та Юлія Тараненко, старший викладач Руслан Павленко та викладач Дмитро Ільїн ( був присутній Offline).

Презентація розпочалася виступами Театру танцю «Відлуння», Центру творчості дітей та юнацтва Галичини (керівники О.Плахотнюк та Р.Мокрій), а також учасників Творчої лабораторії «Реконструкції історичного танцю» кафедри режисури та хореографії (керівник О.Рихальська).

Одразу після цього відбулася демонстрація-дефіле альбому. На ній були представлені декілька варіантів українського сценічного костюму, зразками для яких стали костюми українців XVII-XVIIIст. Автором наочно були продемонстровані спільні й відмінні рисі між одягом міщан, селян та дворян того періоду. Неодноразово він наголошував на європейській моді тих часів, порівнював із костюмами ХІХ ст. і до нині.

Особливу увагу пан Костянтин звертав на багатство і різноманіття костюмів тієї епохи порівняно з радянськими та пострадянськими часами.

Слід зазначити, що, як балетмейстер, автор модернізував представлене сценічне вбрання для більш зручного використання в сценічній діяльності, особливо це важливо для хореографії. Дуже цікавим, на нашу думку, у його пропозиціях є практична сторона питання, а саме можливість використання костюмів у будь-яку пору року, не втрачаючи автентики. Прикладом цього слугують зимові виступи колективів, де через непродуманість сучасного сценічного вбрання доводиться використовувати термобілизну, що впливає на зовнішній вигляд і загалом на сценічний образ.

Захід було продовжено презентацією альбому, у якому були представлені костюми всіх регіонів, окремо козацтва та деяких міфічних образів (різні варіанти образу мавки,наприклад). Цікавим є те, що в збірнику пропонуються не тільки костюми, а й приклади зачісок, стрижок, які були модними в тому чи іншому регіоні.

Важливим елементом є присутність у альбомі розкрою костюмів, поради щодо матерій, біжутерії. Також цікавою виявилася пропозиція для створення танцювальної форми для занять з українського народно-сценічного танцю, що дасть змогу краще адаптуватись танцівникам під час переходу від сучасного репетиційного одягу до сценічного шляхом наближення його до концертного варіанту.

Після окреслених подій розпочалась конференція, де учасники мали можливість поставити питання. Дискусія засвідчила, що тема надзвичайно актуальна і цікава та викликає величезний рівень рефлексії, особливо в умовах сьогодення.

Висловлюємо подяку автору збірника та бажаємо подальших успіхів на обраній ниві, бо відродження української культури і самосвідомості як громадянина незалежної держави сьогодні – це є святий обов’язок кожного з нас!

За матеріалами викладача кафедри ТМНМД
Дмитра Ільїна


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print