12-17 грудня 2025 р. на кафедрі фізики, математики та методики навчання факультету ФМКТО проходив захист кваліфікаційних робіт здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти денної і заочної форм навчання за спеціальностями «014 Середня освіта (математика)», «014 Середня освіта (фізика та астрономія)», «105 Прикладна фізика та наноматеріали». Тематика 45 робіт відповідала предметній галузі та охоплювала актуальні і багатогранні питання сучасних методик навчання математики, фізики та астрономії у закладах загальної середньої і фахової передвищої освіти, а також у галузі наноматеріалознавства. До захисту здобувачами освіти були підготовлені цікаві і змістовні презентації, що базувалися на власному педагогічному досвіді і різноманітних наукових публікаціях.
Магістри-математики презентували результати своїх досліджень, присвячених концептуальним засадам розвитку вітчизняної шкільної математичної освіти в контексті Євроінтеграції, ефективним підходам до вивчення дробів, використання STEM-технологій та інноваційних засобів навчання на уроках математики. Окрему увагу здобувачі приділили питанням розвитку математичної компетентності через дидактичні ігри та позакласну роботу, впровадженню гейміфікації та інтерактивних технологій, реалізації проблемного та інтегрованого навчання. Цікавими виявилися роботи про основи теорії фракталів у факультативному навчанні, удосконалення профільного навчання на основі британського досвіду, а також методичні особливості подолання учнями освітніх втрат з математики.
Магістри-фізики представили дослідження з вивчення фундаментальних дослідів з квантової оптики, використання STEM-підходу у старшій школі, застосування інтерактивних технологій у розвитку пізнавального інтересу учнів, удосконалення лабораторних робіт з механіки в умовах дистанційного навчання та ін.
Екзаменаційна комісія високо оцінила якість виконаних досліджень, їх практичну значущість та актуальність для сучасної освіти. Випускники продемонстрували глибокі теоретичні знання, володіння сучасними методиками викладання та готовність до інноваційної педагогічної діяльності. Серед найкращих можна відзначити доповіді: Дарини Немченко, Анни Плаксійчук, Вадима Самойленка, Ганни Сараки, Лілії Шакірової (група м2ма); Інеси Борсук, Світлани Денисенко, Катерини Єлізарової, Артема Коваленка, Анастасії Ковби, Кирила Нетикші, Надії Півень, Олени Пришляк, Інни Сіріньок, Лариси Тихонової, Світлани Уманець (група м2ма-з); Данила Чінікалова (група м2фі); Сергія Голдаєва, Анни Гончарової, Зульфії Овчаренко (м2фі-з).
Щиро вітаємо випускників із успішним захистом та бажаємо плідної професійної діяльності, творчих здобутків та натхнення у благородній справі навчання і виховання майбутніх поколінь!










Зав. кафедри фізики, математики та методики навчання
Олександр Школа
Successful Defense of Master’s Qualification Theses in Physics and Mathematics Specialties

December 12-17, 2025 at the Department of Physics, Mathematics and Teaching Methods of the Faculty of Physics, Mathematics, Computer Science and Technological Education held the defense of qualification theses by students pursuing the second (Master’s) level of higher education in full-time and part-time study programs in the specialties «014 Secondary Education (Mathematics)», «014 Secondary Education (Physics and Astronomy)», and «105 Applied Physics and Nanomaterials». The topics of 45 theses corresponded to the subject area and covered current and multifaceted issues of modern teaching methodologies in mathematics, physics and astronomy in general secondary and vocational pre-higher education institutions, as well as in the field of nanomaterials science. The degree candidates prepared engaging and comprehensive presentations for their defense, which were grounded in their own pedagogical experience and diverse scholarly publications.
Master’s students in mathematics presented the results of their research devoted to the conceptual foundations of the development of national school mathematics education in the context of European integration, effective approaches to teaching fractions, the use of STEM technologies and innovative teaching tools in mathematics lessons. Particular attention was given to the development of mathematical competence through didactic games and extracurricular activities, the implementation of gamification and interactive technologies, and the realization of problem-based and integrated learning. Works on the foundations of fractal theory in elective teaching, the improvement of specialized education based on British experience, as well as methodological features of overcoming students’ learning losses in mathematics proved to be of significant interest.
Master’s students in physics presented research on the study of fundamental experiments in quantum optics, the use of the STEM approach in upper secondary school, the application of interactive technologies in developing students’ cognitive interest, the improvement of laboratory work in mechanics under distance learning conditions, and other topics.
The examination committee highly evaluated the quality of the completed research, its practical significance and relevance to modern education. The graduates demonstrated profound theoretical knowledge, mastery of contemporary teaching methodologies, and readiness for innovative pedagogical activity. Among the best, special mention should be made of the presentations by: Daryna Nemchenko, Anna Plaksiichuk, Vadym Samoilenko, Hanna Saraka, Liliia Shakirova (group m2ma); Inesa Borsuk, Svitlana Denysenko, Kateryna Yelizarova, Artem Kovalenko, Anastasiia Kovba, Kyrylo Netyksha, Nadiia Piven, Olena Pryshliak, Inna Siriniok, Larysa Tykhonova, Svitlana Umanets (group m2ma-z); Danylo Chinikalov (group m2fi); Serhii Holdaiev, Anna Honcharova, Zulfiia Ovcharenko (group m2fi-z).
We sincerely congratulate the graduates on their successful defense and wish them fruitful professional activity, creative achievements and inspiration in the noble cause of educating and nurturing future generations!










Head of the Department of Physics, Mathematics and Teaching Methods
Oleksandr Shkola
