Звітна онлайн конференція за результатами виробничої практики здобувачів першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 013 початкова освіта

«Вчитель це не той, хто допомагає тобі закінчити школу. Вчитель це той, хто допомагає тобі почати власне життя…»

Святослав Вакарчук,
український музикант, композитор,
громадський діяч

В умовах подальшої перебудови Нової української школи особливого значення набувають проблеми практичного застосування студентами-практикантами закономірностей професійної діяльності вчителя початкових класів та оволодіння способами її організації, удосконалення навичок моделювання освітнього процесу з використанням iнновацiйних технологій.
Виробнича практика на факультеті психолого-педагогічної освіти та мистецтв (декан – професорка Людмила Коваль) є невід’ємною складовою освітньої програми здобувачів першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 013 Початкова освіта. Беручи до уваги особливості змішаної форми навчання (онлайн та офлайн формати), саме шкільна практика дозволяє студентам закріпити теоретичні знання з педагогіки, психології та методики викладання дисциплін початкової освіти безпосередньо в навчально-виховній роботі з дітьми молодшого шкільного віку. В умовах воєнного стану майбутні вчителі мають можливість пройти адаптацію до здійснення функцій учителя, класного керівника, помічника педагога для дітей з особливими освітніми потребами.
29 і 30 листопада 2022 року відбулась звітна конференція з виробничої практики на онлайн платформі Zoom за участі студентів 3 і 4 курсу спеціальності 013 Початкова освіта (Освітньо-професійні програми: Початкова освіта, Образотворче мистецтво, Практична психологія). На заході, організованому керівником практики – доценткою катедри початкової освіти Ларисою Алєксєєвою, були присутні викладачі-методисти з основних освітніх галузей та завідувачка катедри початкової освіти – професорка Алла Крамаренко.
Доцентка Лариса Алєксєєва зазначила, що метою практики в початковій школі є оволодіння сучасними технологіями навчання, виховання та розвитку учнів, методами й формами організації педагогічної взаємодії, навичками професійної майстерності; формування педагогічних умінь і навичок роботи з творчими, обдарованими учнями, дітьми з особливими освітніми потребами; виховання звички щоденного поповнення теоретичних знань та їх творчого застосування в практичній діяльності.
В умовах дистанційного навчання практика дає можливість поглибити комунікативну, прогностичну, проєктувальну, методичну, самоосвітню компетентності майбутніх учителів. Студентам-практикантам доводиться приймати оперативні, гнучкі рішення в багатоваріантному освітньому процесі (онлайн й офлайн навчання), здійснювати емоційно-вольовий вплив на дітей, координувати навчальну діяльність молодших школярів, організовувати співробітництво в учнівському колективі.
Завідувачка катедри початкової освіти, професорка Алла Крамаренко, звернула увагу учасників заходу на те, що ми живемо в період освоєння й активного впровадження інноваційних технологій, саме тому майбутній учитель початкових класів Нової української школи повинен усвідомлювати новизну нетрадиційного підходу до структурування освітнього процесу, прагнути творчо вирішувати різноманітні педагогічні ситуації в умовах воєнного стану, здійснювати особистісно орієнтований підхід до кожного учня.
Члени комісії наголосили на тому, що дистанційне навчання відкриває для майбутніх учителів початкових класів низку принципово нових можливостей: широке залучення сучасних онлайн інструментів, гнучкий графік занять, можливість отримувати знання будь-яким зручним способом. Під час онлайн навчання візуалізація навчального матеріалу (онлайн дошка Lino, тематичні аватарки, супергерой-помічник для презентацій, онлайн платформи: Miro, Coursera, EdX, Projector, Duolingo тощо) набуває особливої цінності. Адже саме динамічна, чітка структура уроку в поєднанні з відео, фото, колажами, тематичними мемами розпалюють інтерес учнів молодшого шкільного віку.
Аналіз викладачами-методистами відвіданих пробних та показових онлайн уроків дає можливість зробити висновки про те, що майбутні вчителі Нової української школи правильно добирають та доцільно використовують на уроках активні форми, методи та засоби роботи з молодшими школярами відповідно до їх вікових та індивідуальних особливостей. Студенти проводили уроки з використанням різноманітних інноваційних методів, які активізували пізнавальну діяльність учнів, вели психолого-педагогічні спостереження з метою виявлення особистісних якостей учнів, складали документацію класного керівника.
Заслухавши доповіді на захисті, члени комісії відзначили високий рівень теоретичної та практичної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 013 Початкова освіта. Учні молодшого шкільного віку – це особлива категорія дітей, яка сприймає навчання через гру. Студенти-практиканти проводили онлайн заняття з ігровими елементами, обов’язковою комунікацією та співпрацею учнів одне з одним. Обираючи дидактичні засоби для розробки власних конспектів уроків, майбутні вчителі проявляли ініціативність та педагогічну винахідливість, демонстрували навички дизайн-мислення. На заняттях учням пропонувалися інтерактивні вправи (вікторини, тести, ігри «Перший мільйон», «Знайди пару» тощо), створені на сервісі Learning Apps. Для правильного розуміння школярами певних термінів та понять, практиканти активно застосовували наступні прийоми: «Інформаційне гронування», «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Доміно», «Мої асоціації», адже вони сприяють розвитку пізнавальної діяльності, збільшенню активності, формуванню творчих навичок, розвитку критичного й логічного мислення тощо.
Проходження виробничої практики – це важливий крок на шляху становлення майбутнього вчителя Нової української школи й вдосконалення його професійної майстерності в складних і невизначених умовах сьогодення. Здобувачі вищої освіти мали можливість поглибити власні практичні вміння, сформувати особисте ставлення до світу педагогіки, розвинути професійну культуру, творче мислення, індивідуальний стиль професійної діяльності. Студенти 31ПО і 41ПО груп радять майбутнім практикантам, у яких цей етап ще у майбутньому, вже сьогодні старанно та відповідально вчити дисципліни своєї освітньої програми, щоденно вдосконалювати мовлення, розвивати власний інтелект та ерудицію, а також вчитися любити й поважати дітей як унікальних та талановитих особистостей.
Члени комісії висловлюють щиру подяку учасникам звітньої конференції з виробничої практики за цікаві доповіді, змістовні дискусії, яскраві та оригінальні презентації.

Лариса Алєксєєва,
доцентка катедри початкової освіти БДПУ

Світлини з архіву катедри початкової освіти


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print