Наукові програми можна реалізовувати і в надзвичайних умовах воєнного часу. Кафедра менеджменту та адміністрування Бердянського державного педагогічного університету завершила виконання складної програми наукових досліджень із проблематики управління національною освітою. Про завершення взагалі, звичайно, мова не йде: колектив науковців узагальнив результати наукових розвідок і формалізував їх у наукових артефактах – монографіях та підручниках, які стали основою освітніх компонентів ОПП «Управління закладом освіти» другого рівня вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.
Великий формат, масштаб дослідження потребували потужної інтелектуальної розвідки. Відбулося об’єднання ресурсів БДПУ (В. Крижко, І. Шумілова, С. Немченко, О. Старокожко, Ю. Кондратенко), Мелітопольського (М. Елькін, М. Окса), Глухівського національного (Г. Луценко, П. Біліченко), Сумського (О. Козлова), Центральноукраїнського (В. Радул, О. Філоненко), Черкаського (Н. Орлова), Тернопільського національного (О. Боднар), Закарпатського педагогічних університетів (Н. Калита), Полтавського інституту післядипломної педагогічної освіти (С. Клепко). Завдячуючи такій кооперації та авторським підходам у БДПУ зародився новий напрямок педагогічної науки – «провідництво в освіті».
Загалом за п’ять років видано підручник «Менеджмент в освіті» (2020), наукова монографія «Генеза провідництва в освіті» (2020). Ідеї провідницького підходу до управління освітою були захищені в дисертації С. Лисакова (наук. керівник – В. Крижко) на здобуття ступеня вищої освіти доктора філософії. Проблему підготовки провідників освіти успішно досліджує аспірантка Ю. Кондратенко (наук. керівник – О. Старокожко). В університеті функціонує НДІ провідництва в освіті.
Війна в Україні зруйнувала багато планів. Однак, завдячуючи зусиллям працівників кафедри, ми домоглися підготовки і видання підручника «Управління закладом освіти» для підготовки магістрів. У нього було закладено такі підходи: підручник присвячено пам’яті провідника національної освіти М. М. Гузика; імперативною ідеєю підручника визначено провідницьку ідею в освіті; автори беруть на себе професійну та моральну відповідальність аналізу історичності, теорії та багатоваріантності практик управління закладами національної освіти і право запропонувати підручник із власним баченням реалізації стандартів другого (магістерського) рівня вищої освіти за вказаними спеціальностями. Зразки управлінських практик, висвітлені у додатках, сформовані авторами підручника за таким підходом: це напрацювання не «зіркових» чи «перших» закладів освіти. Це результати вирішення управлінських проблем, напрацьовані відповідальними керівниками різного віку, різного досвіду і статі. Керівниками, яких у системі освіти 99%. Зразки їх управлінських підходів і практик відкриті для аналізу, критики, порівняння… Вони напрацьовані людьми, які знаходяться в «окопах» системи національної освіти. Тож сподіваємося на адекватне їх сприйняття.
У кафедри є бачення нових наукових розвідок.
Слава Україні!
Василь КРИЖКО, Юлія КОНДРАТЕНКО