5 листопада доцентка кафедри початкової освіти Бердянського державного педагогічного університету Марина Нестеренко провела два офлайн-воркшопи для вчителів міста Дніпра на тему «STEM-освіта та робототехніка: точки перетину».
Подія відбулася за ініціативи та запрошенням випускниць факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв БДПУ – Владислави Тюміної та Ілони Саксоник, які сьогодні активно працюють у сфері освіти. Зустрічі було організовано на двох локаціях: у Ліцеї №72 м. Дніпра та на базі КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників «Освітня траєкторія» Дніпровської міської ради.
Учасники воркшопів обговорили актуальні виклики та перспективи впровадження STEM-освіти в Україні, ознайомилися з сучасними STEM-методиками, попрацювали з наборами освітньої робототехніки та протестували окуляри віртуальної реальності. Подібні зустрічі є надзвичайно важливими для підвищення фахового рівня педагогів, адже поєднують наукову, методичну та технологічну компетентності в єдину практичну площину.
Захід мав кілька важливих векторів. По-перше, це дисемінація результатів фундаментального наукового дослідження молодих учених (проєкт №0123U105357) «Інтегрований підхід до професійної підготовки STEM-орієнтованих педагогів: синергія наукоємних і цифрових технологій». По-друге – практичний компонент, під час якого вчителі виконували реальні завдання зі створення роботизованих моделей, програмування та планування STEM-уроків. По-третє, невід’ємною складовою заходу стала профорієнтаційна робота – презентація освітніх можливостей БДПУ.
Учасники вкотре переконалися: Бердянський державний педагогічний університет – це простір для тих, хто прагне бути в авангарді інновацій, готує конкурентоспроможних фахівців і активно поширює знання за межами «університету без стін».













За матеріалами кафедри початкової освіти
A Hands-On Workshop for Educators in Dnipro by the Department of Primary Education

On November 5, Associate Professor of the Department of Primary Education at Berdyansk State Pedagogical University, Maryna Nesterenko, conducted two offline workshops for teachers in the city of Dnipro on the topic: “STEM Education and Robotics: Points of Intersection.”
The event was initiated and hosted by BSPU alumnae Vladyslava Tyumina and Ilona Sacksonik, who are currently active in the field of education. The workshops were held at two locations: Lyceum No. 72 in Dnipro and the Municipal Institution “Center for Professional Development of Pedagogical Staff ‘Educational Trajectory’” of the Dnipro City Council.
During the workshops, participants discussed current challenges and future prospects of implementing STEM education in Ukraine, explored modern STEM teaching methods for primary and lower secondary school, worked with educational robotics kits, and tested virtual reality headsets.
The event had several important focuses. Firstly, it was part of the dissemination of results from a fundamental scientific research project (project №0123U105357) titled “An Integrated Approach to the Professional Training of STEM-Oriented Educators: Synergy of High-Tech and Digital Technologies.” Secondly, it included a strong practical component, during which teachers completed real tasks such as creating robotic models, programming, and planning STEM-based lesson topics. Thirdly, an essential part of the event was career guidance – presenting BSPU’s educational opportunities for the professional growth of teachers and future educators.
Such meetings are extremely valuable for enhancing teachers’ professional competencies, as they bring together scientific, methodological, and technological expertise into a single, practical space.
And once again, the participants were convinced that Berdyansk State Pedagogical University is a space for those who strive to stay at the forefront of innovation, trains competitive professionals, and actively shares knowledge beyond the walls of its “university without borders.”













