Академічна доброчесність майбутніх вихователів «в дії»

Протягом тижня зі здобувачами спеціальності 012 Дошкільна освіта Факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти було проведено різноманітні заходи на тему «Академічна доброчесність».

Під час івенту куратор 102 ДО групи – к. п. н. Тетяна Єськова, ознайомила слухачів із поняттям академічної доброчесності та її складовими. Особливу зацікавленість у першокурсників викликало питання про відповідальність за порушення академічної доброчесності, до якої вони можуть бути притягнені, а саме: повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо); позбавлення академічної стипендії; позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання і навіть відрахування з закладу освіти та інше.

Доценткою Аллою Омеляненко для здобувачів 202 та 203 груп було проведено педагогічну студію. Почався захід з традиційної вправи «Дерево очікувань», в якій більшість учасників хотіли уточнити та отримати нову інформацію про ті чи інші аспекти академічної доброчесності. Основні положення теми було проілюстровано за допомогою інфографіки «Зрозуміло про академічну доброчесність». За допомогою техніки брейнрайтинга, одного з різновидів мозкового штурма, але з перевагою на індивідуальну роботу, кожному студенту було запропоновано дати письмову характеристику порушень академічної доброчесності (академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, списування обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання). Жваве обговорення викликало питання дискусії «Покарання за списування». Студенти зазначали негативні наслідки списування, морально-етичний аспект зазначеного порушення. І що цікаво, якщо раніше студенти списували один в одного, то тепер зі своїх смартфонів. З одного боку, це ніби і прогресивно – студенти досконало опанували технічні засоби, впевнено вміють ними користуватися, здобувати потрібну інформацію, (хоча це вітається у пошукових видах діяльності, але не під час контрольних заходів), а з іншого – втрачають навички і бажання мислити й оперувати своїми інтелектуальним ресурсами, власною, а не комп’ютерною пам’яттю. За допомогою емодзі та смайлів здобувачі давали відповідь на запитання: «Чому студенти списують?», «Як вирішити проблему недоброчесності?. Найвдалішими були варіанти запропоновані Катериною Д’яченко, Алевтиною Палій, Анною Забеліною. Серед причин списування студенти називали такі: лінь, брак часу, надлишок інформації. Серед варіантів розв’язання проблеми недоброчесності були названі такі проводити просвітницькі кампанії, змінювати вектор самооцінки студентів. Підсумок зустрічі був представлений ромашкою Блума.

Сучасний формат проведення – «рeer-to-peer» – обрала для своїх груп куратор, к. п. н. Леся Мороз-Рекотова. В асинхронному форматі місцем зустрічі було обрано Telegram-чат. Запропоноване опитування виявило у здобувачів 3 курсу «дружні» порушення академічної доброчесності. У який саме спосіб? Давали списувати! Думаючи, що допомагають подрузі. Леся Вікторівна зазначила, що розпочинати шлях до академічної доброчесності необхідно з прагнення бути чесним із самим собою. На прикладі власних наукових праць продемонструвала високий рівень якості результатів наукової роботи.

Гайдлайн зі здобувачами 402 ДО групи провела куратор, к. п. н. Юлія Семеняко. Згадали Положення про академічну доброчесність Бердянського державного педагогічного університету; зауважили, що нині це не тренд, а норма сучасного життя в закладі вищої освіти, загалом у науковому середовищі. Найбільше молодь зацікавили рекомендації щодо уникнення можливих проявів академічної недоброчесності, їх виявлення та недопущення, адже отримана інформація стане в нагоді кожному, хто береться за наукове дослідження. Обговорили питання «Які наслідки має списування не тільки для однієї особи, а й усієї країни?». Викладач ознайомила з безкоштовними електронними ресурсами, за допомогою яких можна перевірити текст на досконалість та оригінальність написання. Заслуговує на похвалу активність здобувачів у позанавчальний час, який вони також присвятили вивченню окресленого питання, пройшовши на платформі EdEra курс «Академічна доброчесність» та отримали сертифікат.

Наразі, здобувачі вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта активно займаються науково-дослідною роботою (написання наукових тез, статей, курсових робіт), і розуміють, що дотримання академічної доброчесності є запорукою якісного навчання і майбутнього професійного розвитку.

Можемо резюмувати – «не карати, а вчасно навчати» – правильний та ефективний підхід до впровадження академічної доброчесності в університеті.


Юлія Семеняко

канд.пед.наук, доцент кафедри дошкільної освіти

світлини з архіву кафедри


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print