Форум раннього втручання «Організація послуги раннього втручання в Україні: кроки до сталості»

14 жовтня 2025 року здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 016 «Спеціальна освіта» (Освітньо-професійна програма: Логопедія. Спеціальна психологія) та другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 016 «Спеціальна освіта» (Освітньо-професійна програма: Спеціальна освіта) факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти Бердянського державного педагогічного університету взяли участь у Форумі з раннього втручання.

Участь у заході відбулася з ініціативи Аліни Синиці, доцентки кафедри прикладної психології та логопедії, керівниці Компетентнісного центру інклюзивної освіти БДПУ. Форум було відвідано в межах вивчення освітніх компонентів з раннього втручання.

Захід, що став уже традиційною платформою для фахового обговорення та обміну досвідом, було організовано за участі та підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Державної служби України у справах дітей, Координаційного центру з розвитку сімейного виховання та догляду дітей, Центру надання соціальних послуг «Джерело» та ГО «Українська асоціація раннього втручання».

Форум зібрав міжнародних експертів, представників Всеукраїнського форуму «Батьки за раннє втручання», професійної спільноти фахівців з раннього втручання, а також представників освітніх установ з різних регіонів України.

Учасники мали змогу ознайомитися з актуальними питаннями впровадження та розвитку сучасної послуги «Раннє втручання», дізнатися про результати третього проєкту ЮНІСЕФ у цій сфері, обговорити виклики та перспективи національного та регіонального рівнів.

Здобувачі освіти БДПУ отримали цінні знання, професійні орієнтири та практичні напрацювання щодо реалізації послуг раннього втручання в контексті інклюзивної освіти.

Щиро дякуємо організаторам заходу за можливість долучитися до професійної дискусії та підвищити фаховий рівень майбутніх спеціалістів у сфері спеціальної освіти.

Принагідно висловлюємо вдячність Силам Оборони України за можливість навчатися, працювати та продовжувати вдосконалювати умови розвитку дітей в Україні навіть у складний воєнний час.

За матеріалами к.п.н. Аліни Синиці

Early Intervention Forum «Organizing Early Intervention Services in Ukraine: Steps Toward Sustainability»

On October 14, 2025, students of the first (bachelor’s) level of higher education majoring in 016 “Special Education” (Educational and Professional Program: Speech Therapy. Special Psychology) and the second (master’s) level majoring in 016 “Special Education” (Educational and Professional Program: Special Education) from the Faculty of Preschool, Special and Social Education of Berdiansk State Pedagogical University participated in the Early Intervention Forum.

Alina Synytsia, Associate Professor of the Department of Applied Psychology and Speech Therapy and Head of the Competence Center for Inclusive Education at BSPU, initiated the participation. The visit to the Forum occurred within the framework of studying educational components related to early intervention.

This event, which has become a traditional platform for professional dialogue and knowledge exchange, was organized with the support and participation of the United Nations Children’s Fund (UNICEF), the State Service of Ukraine for Children’s Affairs, the Coordination Center for the Development of Family-Based Care, the Dzherelo Center for Social Services, and the NGO “Ukrainian Association for Early Intervention.”

The forum brought together international experts, representatives of the All-Ukrainian Forum “Parents for Early Intervention,” the professional community of early intervention specialists, and representatives of educational institutions from various regions of Ukraine.

Participants had the opportunity to explore pressing issues concerning the implementation and development of modern early intervention services, learn about the outcomes of UNICEF’s third project in this field, and discuss current challenges and prospects at both national and regional levels.

BSPU students gained valuable knowledge, professional guidance, and practical tools for implementing early intervention services in the context of inclusive education.

We sincerely thank the event organizers for the opportunity to engage in a meaningful professional discussion and enhance the professional competence of future specialists in special education.

We also extend our heartfelt gratitude to the Defense Forces of Ukraine for making it possible to study, work, and continue improving the conditions for children’s development in Ukraine, even during this challenging time of war.

Based on materials by PhD in Pedagogical Sciences, Alina Synytsia


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print

Залишити відповідь