Навчально-логопедична лабораторія – структурний підрозділ факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти Бердянського державного педагогічного університету, діяльність якого зорієнтована на задоволення потреб та інтересів здобувачів вищої освіти у підвищенні рівня їх практичних знань, умінь і навичок.
Серед основних напрямів її діяльності:
- підвищення якості підготовки майбутніх вчителів спеціальної освіти;
- розробка та впровадження нових методик та технологій навчання дітей з особливими потребами;
- отримання емпіричних даних для написання науково-дослідних робіт (студентських тез, статей, конкурсних робіт, курсових та магістерських робіт, проєктів тощо);
- опанування сучасними технологіями психолого-педагогічної діяльності, уміннями та навичками продуктивної взаємодії та комунікації з учасниками корекційно-педагогічного процесу; здійснення консультативно-просвітницької діяльності серед них з питань профілактики, розвитку, виховання, навчання дітей із особливими освітніми потребами тощо.
Корекційно-розвиткова робота на базі Навчально-логопедичної лабораторії здійснюється здобувачами першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, що навчаються за спеціальністю 016 Спеціальна освіта, теоретична підготовка яких дозволяє втілити отриманні знання на практиці. Необхідну методичну і теоретичну підтримку здобувачам надають викладачі кафедри прикладної психології та логопедії.
Досвід роботи Навчально-логопедичної лабораторії Бердянського державного педагогічного університету засвідчує, що її діяльність виправдовує себе і в умовах дії воєнного стану в Україні. Вони змусили вдатися до організації її роботи на відстані з використанням технологій дистанційного навчання за такими напрямами:
- діагностика – обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, збір анамнезу; аналіз та інтерпретація результатів діагностики; диференціальна діагностика порушень з наступним складанням плану роботи з дітьми, які потребують корекційно-розвиткової допомоги;
- корекція – добір ефективних прийомів виправлення виявлених порушень;
- профілактика – своєчасне попередження появи вторинних відхилень у розвитку дітей зазначеної категорії;
- консультування – здійснення систематичного зв’язку з батьками (іншими законними представниками) дитини з метою їх інформування щодо порушень та можливостей їх подолання, результатів проведеної роботи.
Основною формою організації корекційно-розвиткової роботи є індивідуальні заняття, що проводяться в режимі відеоконференції з використанням платформи Zoom (Google Meet). Мова навчання – українська. Наша потужна команда здобувачів вищої освіти працює із Запорізької, Львівської, Волинської, Дніпровської, Донецької областей. У творчій співпраці з викладачами кафедри прикладної психології та логопедії вони проводять логопедичну діагностику, розробляють неймовірні інтерактивні онлайн-заняття та уроки для дітей із Запорізької, Львівської, Волинської, Київської, Дніпропетровської областей України і навіть для переміщених дітей у Польщу.
Використання технологій дистанційного навчання під час дії воєнного стану вирішує проблему значних територіальних відстаней і часових перешкод:
-гнучкий графік навчання та сприятлива атмосфера;
-заміщення фізичної присутності дітей опосередкованою.
Таким чином налагоджена робота Навчально-логопедичної лабораторії сприяє максимальному охопленню корекційно-розвитковою допомогою дітей з особливим освітніми потребами, забезпеченню систематичності її надання та отримання.
В свою чергу у здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта є можливість поповнювати свої теоретичні знання в галузі спеціальної педагогіки та логопедії, поглиблювати та закріплювати практичні навички, вдосконалювати свою педагогічну практику, навчатись в інших учасників Лабораторії, запрошених роботодавців та спільно з ними використовувати цифрові технології для покращення корекційно-розвиткового процесу.
Працюємо кожен на своєму фронті. Поки ЗСУ піклується про наші життя та мир в оселях, ми – підтримуємо нову генерацію крутячої малечі – заради примноження здобутків нашої держави!
За матеріалами учасників
Навчально-логопедичної лабораторії