Стажування як джерело натхнення

На чотири дні 26 освітян з усієї України занурилися в атмосферу недискримінації, цінностей прав людини, журналістської етики.

Друга сесії «Академії з прав людини для викладачів і викладачок журналістики», що проходила в Інституті журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка  з 27 по 30 листопада, була об’єднана темою «Громадянська журналістика: іноземний досвід, рівність та недискримінація в роботі українських ЗМІ».

День, що відкривав роботу другої сесії, був присвячений моделі Громадянського телебачення Німеччини та імплементації досвіду в українських медіа.

Модерували знайомство «академіків» з моделлю громадянських медіа заступник директора Інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, доцент Євген Цимбаленко і координатор Академії, доцент Костянтин Шендеровський. Від німецького мовника модель презентував професор Вольфаганг Рессман (Dr. Wolfgang Ressmann), Федеральний Голова Федеральної Асоціації Громадянських ЗМІ.

Метою власне громадянських медіа, а не громадських чи суспільних, як прийнято говорити в Україні, є, за словами професора Рессмана, просувати свободу думки, свободу медіа і навчити людей співпрацювати з медіа: «Ми всі відповідальні за демократію! В Україні є всі можливості для створення незалежних, демократичних ЗМІ – відеоапаратура, інтернет, потужний професійний потенціал».

Наступні дні були присвячені проблемам дискримінації, її ознакам і видам, сферам прояву. Стереотипи як джерело дискримінації, її визначення та основні види – пряма, непряма, утиск, відмова від розумного пристосування, способи захисту від дискримінації – про це ми говорили з засновницею громадської організації «Жінки в медіа» Лізою Кузьменко.

Вивчити причини виникнення мови ворожнечі та способи її усунення в медіа, зосередитися на журналістській етиці та цінностях прав людини у висвітленні проблематики біженців, мігрантів та вимушених переселенців допомагав співкоординатор проєкту «Без кордонів» Максим Буткевич.

У форматі питання-відповіді розмовляли про гендер та гендерні стереотипи, а також розглядали кейси з гендерної політики в редакціях з координаторкою кампанії проти сексизму в медіа та політиці «Повага», продюсеркою «UA: Українське радіо» Ірина Славінською.

Особливості гендерованого суспільства та його медійних вимірів (гендерована економіка, політика, сім’я та батьківство, здоров’я) обговорили з Оленою Стрельник, докторкою соціологічних наук, гендерною дослідницею.

У фокусі уваги кандидатки філософських наук, доцентки, експертки і дослідниці з гендерних питань Лариси Кобелянської була тема рівних прав і можливостей чоловіків і жінок.

Надзвичайно важливу і актуальну тему «Захист прав дитини: системні проблеми, виклики та рішення» порушила Аксана Філіпішина, представниця Уповноваженого з дотримання прав дитини та сімї. У форматі «питання-відповіді» говорили про етику суспільства, Конституцію і Конвенцію про права дитини, політику захисту прав дитини в Україні, особливості висвітлення теми в медіа.

Голова громадської організації «Синє пташеня», волонтерка Олена Розвадовська запропонувала інтерактивну лекцію на тему «Діти як вразлива категорія: стандарти щодо висвітлення соціально-чутливих та правозахисних тем».

Ще однією болючою для нашого суспільства темою «Особливості висвітлення у ЗМІ тематики ВІЛ-СНІДу», що висвітлив голова правління Громадської організації «Мережа людей, які живуть із ВІЛ» Дмитро Шерембей, закінчився другий етап «Академії».

Потужний склад тренерів і тренерок – фахівців-медійників, правозахисників/ць, громадських діячів, наукових дослідниць, вдало підібрана адженда, різноманіття методів проведення лекцій і тренінгів, прекрасно організоване навчання і вирішення побутових проблем, прискіплива увага до кожного і кожної з нас, солодкі подарунки до прийдешніх свят – все це надихає на нові зрушення у викладацькій діяльності і подальші дослідження, побудовані на цінностях прав людини.

 

Юлія Мельнікова, завідувачка кафедри соціальних комунікацій


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print