Минулого тижня в аудиторіях Бердянського державного педагогічного університету в Запоріжжі зібралися викладачі та здобувачі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв.
У межах цієї зустрічі доцентка кафедри початкової освіти Марина Нестеренко провела пізнавальний майстер-клас із дослідження можливостей віртуальної реальності. Для більшості учасників це був перший досвід взаємодії з VR-окулярами. Учасники тестували як розвивальні VR-застосунки (мандрівка у світ динозаврів, дослідження механізму дії алкоголю на мозок людини), так і розважальні програми, обговорюючи їхній потенціал для навчання та дозвілля. Після практичної частини розгорілося жваве обговорення – студенти активно ділилися враженнями, описували свої відчуття у віртуальному середовищі, аналізували переваги та ризики використання VR у різних сферах, зокрема – в освітній діяльності сучасного вчителя. Для кожного це стало точно незабутнім досвідом.
Окуляри віртуальної реальності Meta Quest 2 були придбані в рамках фінансування проєкту фундаментального дослідження молодих учених БДПУ №0123U105357 «Інтегрований підхід до професійної підготовки STEM-орієнтованих педагогів: синергія наукоємних і цифрових технологій»







За матеріалами кафедри початкової освіти
Students of the Faculty of Psychological and Pedagogical Education and Arts Explore VR Technologies

Last week, instructors and students of the Faculty of Psychological and Pedagogical Education and Arts gathered in the classrooms of Berdyansk State Pedagogical University in Zaporizhzhia.
As part of the meeting, Associate Professor of the Department of Primary Education, Marina Nesterenko, led an engaging workshop on exploring the possibilities of virtual reality. For most participants, it was their first hands-on experience with VR headsets. The attendees tested both educational VR applications (a journey into the world of dinosaurs, an exploration of how alcohol affects the human brain) and entertainment programs, discussing their potential for learning and leisure. After the practical session, a lively discussion ensued – students shared their impressions, described their sensations in the virtual environment, and analyzed the benefits and risks of using VR in various fields, including in the teaching practice of today’s educators. For everyone involved, it was truly an unforgettable experience.
The Meta Quest 2 virtual reality headsets were purchased with funding from the Berdyansk State Pedagogical University project for fundamental research by young scholars No. 0123U105357, “An Integrated Approach to the Professional Training of STEM-Oriented Teachers: Synergy of High-Tech and Digital Technologies.”







Based on materials from the Department of Primary Education

