До Вашої уваги презентую нову рубрику, у якій буду розповідати про надзвичайні події у технологіях, декоративно-ужитковому мистецтві та сучасному дизайні. Безумовно, буду знайомити Вас із митцями, які створюють красу своїми руками, навчаючись та працюючи за освітньо-професійною програмою «Середня освіта (Трудове навчання та технології)».
Метою створення цієї рубрики є долучення вас до прекрасного через ознайомлення з техніками виконання прикрас інтер’єрного або екстер’єртного призначення, видами дизайнерської діяльності, методами створення дизайн-проектів тощо. Про все це будуть вам розповідати наші Доки – викладачі кафедри професійної освіти, трудового навчання та технологій, випускники факультету фізико-математичної, комп’ютерної та технологічної освіти спеціальності «014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)», студенти бакалаври та магістранти цієї ж спеціальності, а також спеціально запрошені гості – сучасні дизайнери, народні майстри, вчителі технологій, керівники гуртків декоративно-прикладного та ужиткового мистецтва та позашкільної освіти тощо.
Хочу сьогодні познайомити Вас з дуже позитивною людиною, надзвичайно креативною дівчиною, талановитою студенткою групи 3 Т_з, яка навчається за спеціальністю «Трудове навчання», – Іриною Плінокос. Здобувачка захоплюється вітражним розписом.
Плінокос Ірина народилася і проживає у місті Запоріжжі. Зі шкільного віку вона займалася у гуртку рукоділля «Fancy» (м.Запоріжжя). З того часу й виникла у неї любов до творчості.
Після закінчення 11-го класу дівчина поступила до Вищого професійного училища Моди і стилю за спеціальністю «Кравець. Закрійник. Оформлювач вітрин, приміщень та будівель». Після закінчення училища молода дизайнерка вступила до Бердянського державного педагогічного університету на спеціальність «Середня освіта (Трудове навчання та технології)», де продовжує удосконалювати свою майстерність, розвивати талант у галузі дизайну та технологій під керівництвом викладачів кафедри професійної освіти, трудового навчання та технологій.
Паралельно із навчання Ірина Юріївна Плінокос працює в ДНЗ ВПУМС майстром виробничого навчання за спеціальністю «Оформлювач вітрин, приміщень та будівель»
— Ірино, як Ви стали студенткою БДПУ спеціальності «Середня освіта (Трудове навчання та технології)»?
— Моя бабуся дуже хотіла, щоб у мене була вища освіта. Після училища ми почали думати куди поступати далі? Через те, що я займалась рукоділлям з дитинства, вища освіта повинна була бути пов’язаною з чимось творчим. Почали шукати універи… Не в усіх був необхідний факультет з вивчення дизайну та технологій. Роздивлялись варіанти між Полтавським педагогічним університетом та Бердянським. Вибір пав на БДПУ: ближче, у Бердянську мешкали родичі та і місто знала. Від родичів почула й відгуки про факультет та випускаючу кафедру. Вони були позитивними. Ще одним фактором вибору на користь БДПУ було й те, що я сама могла сплачувати за навчання (без допомоги батьків).
— Ви вже три роки навчаєтеся за освітньо-професійною програмою «Середня освіта (Трудове навчання та технології)». За цей час вивчили багато видів декоративно-ужиткового мистецтва, маєте особистий досвід у техніках дизайну. Який вид декоративно-ужиткового мистецтва Вам подобається?
— Однозначно можу сказати, що це вітражний розпис! Ця техніка одразу припала мені до душі! Після цього вся квартира була прикрашена вітражними картинами. Родичі також повз не пройшли – у кожного є вітражі у моєму виконанні, – сміється Ірина.
На запитання, чому саме вітражний розпис, молода майстриня зазначила:
«Вітражний розпис – це створення живописних картин на склі. Особливості технології процесу дозволяють промальовувати найдрібніші елементи декору, передавати легкість форм та об’єму, а також сотні кольорових переходів, здатних пропускати скло. Створення таких прозорих картин дуже схоже на батик або акварельний живопис.
Перші вітражі були створені в VI столітті при будівництві Візантійського храму святої Софії Константинопольської.
Вітражне мистецтво тієї епохи обмежувалося певною технологією: шматочки скла різної форми вмуровували в прорізи на дошці. Вітражі того часу створювали своєрідну атмосферу, наповнюючи приміщення мерехтінням кольорових відблисків. Це було символом таємничого божественного світла, яке викликало захоплення у парафіян при богослужінні.
У XIX столітті ставлення до вітражу повністю змінилося: вітраж перестав бути суто церковним декором, а його елементи масово використовували в оздобленні світської архітектури заможних людей.
Сучасна техніка вітражного розпису також трансформувалася. Її технологія виконання полягає у наступному: спочатку підбираємо ескіз (для цього виду вітражної справи практично не існує обмежень щодо вибору тематики).
На ескіз накладається скло, яке знежирюємо за допомогою спиртового розчину, і починаємо описувати малюнок вітражним контуром. Робота з контуром вимагає ретельного замкнення ліній малюнку між собою, щоб фарба не розтікалася на інші площини. Також треба звертати увагу на товщину нанесених ліній ескізу, вона повинна бути 0,5–0,7 мм. Після завершення роботи потрібен певний час для висихання і затвердіння об’ємного контуру.
Далі на пензлик набираємо фарбу і повільно заповнюємо комірки з контуру потрібними відтінками – від світлих до темних. Для цього використовуємо вітражні фарби на водній основі, які не бояться сонячних променів і води та є стійкими до стирання. Коли всі площини ескізу будуть забарвлені, потрібно дочекатися висихання роботи, а потім зафіксувати універсальним закріплювачем (лаком). Так ми досягаємо наявності прозорої скляної картини, переливи якої подарують неповторні відчуття.
Сьогодні вітражним розписом прикрашають не тільки вікна чи двері, а й цілий арсенал предметів інтер’єрного призначення, наприклад вази, посуд, елементи меблів із скла, картини тощо. Техніка перспективна і до кінця не використовується сучасними дизайнерами. На мою думку, за вітражним розписом – велике майбутнє!»
Ірина з палаючими очима розповідає про особливості техніки вітражного розпису, її художньо-тіньові можливості, оптичні ефекти при організації оформлення простору приміщень і показує безліч своїх ескізів та готових робот. Наведу декілька її найулюбленіших авторських робот.
Та користуючись нагодою, хочу вас усіх запросити на персональну виставку молодої дизайнерки Ірини Плінокос «Колорит скла: магія вітражів», яка відкриється на днях технологічної освіти у рамках Днів науки БДПУ на кафедрі професійної освіти, трудового навчання та технологій.
Слідкуйте за оголошенням!
К.п.н., доцент кафедри
трудового навчання та технологій
Юлія Бєлова-Олейник