У першій тиждень грудня на кафедру фізики та методики навчання фізики прийшла приємна звістка: за результатами проведення Всеукраїнського конкурсу на краще наукове видання, яке отримало визнання серед наукової та освітянської спільноти (період видання – 2020-2022 рр.), від Національної академії наук вищої освіти України у номінації “кращий навчальний посібник” ІІ премію отримала “Навчальна програма узагальнення знань студентів з теоретичної фізики”: навч. посібник. Вінниця: ПП “ТД Едельвейс і К”, 2022. 94 с. (автор – Олександр Школа, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізики та методики навчання фізики Бердянського державного педагогічного університету).
У 2022 році на конкурс, який щорічно проводить Академія, незважаючи на воєнний стан, складну економічну та енергетичну ситуації, надійшло близько 50 робіт у таких номінаціях: “монографії”, “підручники”, “навчальні посібники”, “праці молодих вчених”, “винаходи”. Журі конкурсу у складі 9 академіків НАН ВО України після детального аналізу представлених робіт однозначно підтримало серед наукових праць педагогічного спрямування навчальний посібник представника Бердянського державного педагогічного університету, який відрізнявся актуальністю та оригінальністю представленої інформації. Перші місця було віддано переважно науковим працям таких галузей знань як “Медицина” і “Соціологія”.
Експериментальна навчальна програма підготовлена як елемент авторської методичної системи навчання курсу теоретичної фізики в педагогічному університеті, орієнтованої на підвищення рівня фундаментальної підготовки і фахової компетентності майбутніх учителів фізики. Відповідно до структури і змісту навчальної дисципліни на основі структурування елементів знань визначено і конкретизовано зміст науково-теоретичної і практично-діяльнісної складових фахової компетентності студентів для кожного змістового модулю (розділу навчальної дисципліни).
Навчальна програма узагальнення знань представлена у вигляді таблиці, що має відповідний зміст:
- У першій колонці наведено назви тем модулю;
- Друга містить навчальний матеріал кожного з елементів модулю, що підлягає узагальненню (перелік фізичних понять і величин, явищ, ефектів, методів, дослідів, моделей, законів, принципів, постулатів, теорем, рівнянь);
- У третій колонці представлено відповідно теоретичні і практичні завдання, рівень складності яких вимагає опрацювання студентами під керівництвом викладача (завдання представлені у формі: “пояснити”, “зобразити і проаналізувати”, “моделювати”, “вивести і визначити”, “розв’язати”, “зробити висновки філософського та методологічного характеру”);
- Четверта містить перелік основних знань і умінь, які студенти мають опанувати самостійно.
Представлені в такому вигляді узагальнення дозволяють відмежувати основний навчальний матеріал, що має фундаментальне, найбільш важливе професійно-педагогічне значення, від допоміжного та представити його як певну систему, чим забезпечується цілісність і дієвість знань студентів на довготривалу перспективу, формування вмінь швидко оволодівати новою інформацією. Побудова програми за модульною схемою спрямована на максимальну індивідуалізацію процесу навчання, продуктивну пошукову діяльність студентів як під час аудиторних занять, так і в процесі самоосвіти і самоконтролю. У посібнику висвітлено також методичні особливості вивчення студентами окремих змістових модулів навчальної дисципліни “Теоретична фізика” та еволюцію фізичної картини світу, що має важливе значення у фундаментальній і професійній підготовці майбутніх учителів фізики.
Навчальна програма адресована здобувачам закладів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю 014 Середня освіта (Фізика), викладачам курсу теоретичної фізики та всім, хто цікавиться питаннями викладання теоретичної фізики.
Детальну інформацію про результати Конкурсу розміщено на сайті Академії:
http://nanvou.org.ua/news/zaversivsa-konkurs-krase-vidanna-2022-roku-akij-soricno-provodit-go-nacionalna-akademia-nauk-visoi-osviti-ukraini/
За матеріалами кафедри фізики та методики навчання фізики БДПУ