В основу розвитку сучасної філософії початкової освіти покладається принцип дитиноцентризму, який був наскрізним у педагогічній спадщині Олександри Савченко. Непересічна постать такої людини вражає, а її фундаментальні здобутки є орієнтиром сучасних пошуків модернізації початкової ланки освіти.
Слід зазначити, що щорічні міжнародні та всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю» під незмінним головуванням Олександри Савченко мали потужний потенціал із гуманізації освітнього процесу в цілому та в системі «дитина – навколишнє середовище» зокрема. Вона завжди всіх надихала невичерпною енергією, самовідданістю, великою вірою в неповторну силу ідей видатного українського педагога-гуманіста.
4 листопада 2022 року, вшановуючи пам’ять академіка-засновниці НАПН України, докторки педагогічних наук, професорки, заслуженої працівниці освіти України, фахівчині в галузі загальної педагогіки і дидактики початкової школи Олександри Савченко, здобувачі м11 гр. ФППОМ в контексті нетрадиційного формату практичного заняття з дисципліни «Сучасні технології природничої, громадянської та історичної освітніх галузей в початковій школі» презентували її науково-педагогічний шлях, концептуальні позиції з формування дитини-людини на гуманістичних засадах та важливість принципу величі природи у вихованні учня.
Обговорюючи авторські видання дидакта початкової освіти, викладачка – професорка Алла Крамаренко зазначила, що колектив кафедри початкової освіти під її керівництвом та декана Людмили Коваль опублікував в журналі «Початкова школа» власні напрацювання, які в свою чергу були також присвячені 55-річчю ФППОМ.
Разом із тим, дуже великий інтерес викликало наукове електронне видання матеріалів І Всеукраїнських педагогічних читань пам’яті Олександри Савченко «Олександра Яківна Савченко. Уроки співпраці і спілкування», Київ, 4 листопада 2021 р.
DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-601-8-2021-104.
До збірника увійшли матеріали учасників зазначених читань пам’яті О. Савченко, в яких висвітлені події життя і віхи діяльності видатної української вченої.
Здобувачі були вражені кількістю учнів академіка Олександри Савченко, серед яких декан ФППОМ, докторка педагогічних наук, професорка, заслужена працівниця освіти України Людмила Коваль та докторка педагогічних наук, професорка Ірина Барбашова, їх зворушливі спогади про свою керівницю випромінюють надзвичайне тепло, а для майбутніх учителів початкової школи – приклад відданості справі (Коваль Л. Масштабність провідницької діяльності Олександри Яківни Савченко та неповторність її особистості
https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Zbirnyk_I_pedchytan_2021.pdf
Барбашова І. Олександра Яківна Савченко – науковий керівник і консультант педагогічних досліджень у галузі початкової освіти
https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Zbirnyk_I_pedchytan_2021.pdf.
На етапі рефлексії здобувачами (Ліза Чорна, Ліза Грєбенщикова) було обрано тезу Олександри Савченко «консолідації суспільства навколо захисту інтересів дитинства» як орієнтир сучасних трансформацій в методичній площині системи «дитина – навколишнє середовище».
За матеріалами кафедри початкової освіти