Дистанційні курси підвищення кваліфікації учителів початкової школи як складова модернізації НУШ

Організація роботи курсів підвищення кваліфікації учителів є одним із напрямів діяльності викладачів катедри початкової освіти факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв щодо імплементації в освітній процес ключової реформи Міністерства освіти і науки України «Нова українська школа». Відповідно горизонтальна траєкторія розвитку в системі «викладач ЗВО – вчитель початкової школи» передбачає взаємообмін досвідом, роботу над підвищенням ефективності освітнього процесу сучасної початкової школи.

Зазначимо, що не дивлячись на карантинні обмеження, викладачі на курсах працюють в онлайн-режимі, створюючи необхідні умови дистанційного навчання для вчителів.
Так, згідно з планом курсів для вчителів ЗЗСО щодо впровадження Концепції «Нова українська школа» 03 лютого ц. р. професорка катедри початкової освіти Людмила Коваль розглянула сучасний урок математики за різними методичними системами.
Учителі початкової школи мали можливість відпрацювати кожен етап уроку, з урахуванням основних тенденцій його оновлення, а саме: своєрідне зняття «предметних бар’єрів» між дисциплінами різних циклів, унаслідок чого урок стає інтегрованим; використання «активних» методів навчання, що дозволяють залучати здобувачів початкової освіти у процес активної освітньої діяльності; «суб’єкт-суб’єктна» взаємодія учнів, діалогічність уроку, можливість прояву власної позиції тощо; технологізація уроку як у вузькому значенні – використання інформаційних технологій, так і в широкому – застосування різних освітніх технологій: навчальної взаємодії; поетапного засвоєння учнями навчального матеріалу; формування загальнонавчальних умінь і навичок; диференційованого навчання, ігрової освітньої діяльності тощо.
Доцентка Тетяна Ніконенко 04 лютого ц. р. провела ряд практичних занять, де висвітлила особливості математичної освітньої галузі в умовах Нової української школи. Під час яких учителі мали змогу познайомитися з новими методами та формами роботи на уроках математики в початковій школі, зокрема технологією «Рахункові палички Кюізенера», особливостями роботи з геобордом (математичним планшетом) та ротаційною моделлю «Щоденні 3».
Також під час заняття практично опрацювали цікавий та сучасний метод «Fishbone», унаочнена графічна схема, що представлена у вигляді риб’ячого скелета. Найефективніше використовувати цю стратегію на уроках узагальнення та систематизації знань. Адже, здобувачі початкової освіти вже володіють матеріалом і залишається лише систематизувати й закріпити інформацію. Учасники мали змогу самостійно створити таку схему, визначити проблеми, етапи розв’язання та кінцевий результат. Такий метод створює можливість ефективно організовувати як індивідуальну, так і групову роботу, сприяє розвитку критичного мислення, візуалізує взаємозв’язки між причинами та наслідками.
Окрім того, було зроблено акцент на формувальному оцінюванні як однієї з умов ефективної реалізації реформування українського освітнього простору. Наразі вчителі усвідомили значущість впровадження такого оцінювання в освітній процес і вбачають позитивний результат.
Доцентка катедри психології Ольга Фролова під час онлайн-занять 07 лютого ц. р. на тему «Основи ґудзикової терапії» ознайомила слухачів з напрямком арт-терапії – ґудзиковою терапією. Учасники конференції розглянули ґудзики як інструмент для розвитку дрібної моторики, пам’яті, уваги, уяви. Опрацювали вправи для розвитку емоційного інтелекту, мовлення, комунікації.
Відгуки учасниць заняття:
Олена Баталова: «Дуже цікава техніка роботи з гудзиками. Спробую з своїми дітьми вправу “подарунок”;
Ольга Жилкіна: «Дякую за цікаву інформацію. Дуже сподобалась техніка арт-терапії з гудзиками. Обов’язково додам до своєї педагогічної копілки»;
Інна Дьяченко:«Дякую. Багатогранна методика. І простір для методичної фантазії».
Також у початковій школі домінуюча роль належить активній художній діяльності й творчому самовираженню здобувачів початкової освіти у сфері мистецтва. Основними завданнями освітньої галузі «Мистецтво» в початковій школі є пробудження в учнів інтересів до мистецтва, залучення до художньо-творчої діяльності. Значущим механізмом модернізації мистецької освітньої галузі сьогодні є просування інновацій у викладанні предметів мистецтва в ЗЗСО. Пошук нових ідей, нових шляхів спонукає звернути увагу на використання у практиці викладання мистецтва інноваційних технологій. На курсах підвищення кваліфікації учителів початкової школи 08 лютого ц. р. ст. викл. Ольга Качерова познайомила фахівців з новими техніками арт-терапевтичного, абстрактного та нетрадиційного виду живопису.
Секретами щодо успішного формування у здобувачів початкової освіти ключових і галузевих компетентностей на уроках мови і читання цього ж дня ділилася із курсантами-вчителями доцентка катедри початкової освіти Лада Чемоніна. Упродовж двох лекцій викладачка ознайомила фахівців із сучасними технологіями навчання предметів мовно-літературної освітньої галузі, зокрема LEGO інструментарієм і арт-педагогічними технологіями, провела SMART зарядку та майстер-класи щодо практичного застосування інноваційних стратегій. Так, учителі початкової школи через командну роботу з’ясовували можливі варіанти вивчення нового матеріалу, формування галузевих і ключових компетентностей за допомогою методики компетентнісного навчання «Шість цеглинок», особливості використання арт-педагогічних стратегій «Пісочна терапія», 3d-інсталяція, колажування, фото/відео оправдання, флешмоб, перфоманс тощо на різних етапах сучасного уроку мови і читання.
Доцентка катедри початкової освіти Катерина Степанюк 9 лютого ц. р. провела онлайн-лекції для вчителів початкової школи, під час яких акцентувала на особливостях організації освітнього середовища Нової української школи з урахуванням психофізіологічних особливостей здобувачів початкової освіти та особливості впровадження курсу «Дизайн і технології» в початковій школі. В інтерактивній формі вчителі ознайомилися із методичними засадами інтегрованого курсу «Дизайн і технології», зокрема із особливостями роботи за посібниками у контексті варіативності змісту технологічної освітньої галузі. Слухачі мали змогу змоделювати власне бачення організації освітнього середовища в НУШ за допомогою вправи «Вежа», а також спробували себе у ролі модельєрів одягу.
Зазначимо, що досвід роботи з інтерактивними вправами «Вежа» та «Модельєри» дозволяє додати до власної методичної скарбнички учителів початкової школи вправи з формування критичного мислення та предметно-перетворювальної компетентності здобувачів початкової освіти у контексті реалізації технологічної освітньої галузі НУШ.
10 лютого, працюючи з учителями, професорка Алла Крамаренко розкрила такі теми: «Інтегрований курс «Я досліджую світ»: концептуальні виміри», «Дослідницька діяльність здобувачів початкової освіти». Слухачі мали можливість ознайомитися із авторськими розробками до курсу «Я досліджую світ» щодо формування еколого орієнтованої особистості учня початкової ланки освіти. Всі практичні завдання мали апробацію на всеукраїнському рівні та представлені в журналі «Учитель початкової школи». Також учителі початкової школи отримали базові розробки з виготовлення lapbookа (курс «Я досліджую світ»), поповнивши таким чином власні методичні скарбнички.

Тетяна Ніконенко, завідувачка кабінету НУШ,
кандидатка педагогічних наук,
доцентка катедри початкової освіти


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print