Плідно працюємо заради спільної мети

Удосконалення системи педагогічної освіти в Україні є одним із найважливіших завдань держави в умовах активної інтеграції в європейський освітній простір. Стейкголдерський підхід до якості вищої освіти передбачає визначення хто із зацікавлених сторін і якою мірою відповідає за забезпечення якості освітніх послуг.

Питання визначення ролі стейкголдерів у процесах із забезпечення якості вищої освіти є доволі складним, оскільки різні групи стейкголдерів мають різне сприйняття поняття «якість». До основних напрямків взаємодії із зовнішніми та внутрішніми стейкголдерами належать наступні:

  1. Моніторинг та оцінка позицій стейкголдерів.
  2. Інформування та просвіта стейкголдерів (розсилка інформаційних матеріалів, публічні презентації, виступи на «круглих столах», конференціях).
  3. Консультування і урахування позицій та інтересів стейкголдерів при плануванні діяльності університету.
  4. Спільна робота на основі регламентованих угод договорів, активний обмін інформацією в межах, визначених нормативними актами.
  5. Співпраця: спільне навчання, участь в плануванні, в тому числі на рівні прийняття рішень.

Всі ці напрямки роботи намагалися розвивати протягом 2021–22 навчального року на кафедрі прикладної психології та логопедії БДПУ. Протягом року було проведено засідання Ради роботодавців спеціальності 016 «Спеціальна освіта», на якому був затверджений план роботи ради на 2021–22 навчальний рік та окреслені основні напрямки взаємодії. Протягом цього періоду ми постійно підтримували контакт та налагодили зворотній зв’язок за допомогою анкетування. Запроваджено систему опитування стейкголдерів ОП «Логопедія. Спеціальна психологія» (зміст анкет розроблено гарантом ОП Ганною Лопатіною). Отримана інформація дозволяє систематично коригувати зміст освітніх компонент із урахуванням запитів зовнішніх та внутрішніх стейкголдерів.

У Європі студенти є дуже важливими стейкголдерами як у розробці, так і в процесі впровадження систем забезпечення якості. В рамках діяльності Студентського десанту (S016) спеціальності 016 Спеціальна освіта були проведені онлайн-івенти здобувачів вищої освіти з практикуючими вчителями дефектологами та логопедами закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Зокрема такими: ДУБОВЕНКО Ганною («ППЛ (порадникпрактикуючого логопеда) Весела логопедія вдома: креативний онлайн майстер-клас»), БАГАНЕЦЬ Валерією («ППЛ. Робота вчителя-логопеда: зворотній бік світла та темряви»), УЛІТІНОЮ Крістіною (ППЛ: з ЧОГО почати, коли вперше йдеш на практику/влаштовуєшся на роботу за спеціальністю?), БОГДАНОВОЮ Мирославою (ППЛ. Робота вчителя-дефектолога: зворотній бік світла та темряви), АНІЧХІНОЮ Вікторією (ППЛ. «Логопедичні заняття онлайн. Чи це можливо?»)

Крім того викладачами кафедри прикладної психології та логопедії Бердянського державного педагогічного університету систематично проводились заходи, спрямовані на інформування та просвіту стейкголдерів, зокрема провели низку наукових семінарів-практикумів (13 листопада 2021, 19лютого 22022), об’єднаних спільною назвою «Науково-практичні засади професійної діяльності спеціальних педагогів та психологів». Заходи дозволили у неформальній, цікавій формі обмінятися досвідом та науковими здобутками, вмотивувати початківців у професії до саморозвитку, почути пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу.

Ми практикуємо різні форми взаємодії на різних рівнях, зокрема 17–19 листопада 2021 року на базі Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського у рамках проєкту програми Erasmus + JeanMonnetModule 620252-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE відбулась V Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Інклюзивна освіта як індивідуальна траєкторія особистісного зростання дитини з особливими освітніми потребами» (V школа технологій інклюзивної освіти).

Запрошеними спікерами та ведучими майстер-класу на Секції ІІІ. Нормотипові діти дошкільного і молодшого шкільного віку в інклюзивному освітньому середовищі: особливості розвитку і психолого-педагогічний супровід були кандидати педагогічних наук, доценти кафедри прикладної психології та логопедії БДПУ Ганна Лопатіна та ЄвгеніяЛиндіна, консультант (учитель-дефектолог) ІРЦ Енергодарської МР Запорізької області, керівник ММО вчителів-логопедів та вчителів-дефектологів Дар’я Мурсалова.
Взаємодіємо і на менш масштабних, але важливих рівнях, зокрема доц. Олена Старинська 27 січня 2022 виступила на науково-практичному семінарі для психологів ЗДО та ЗСО, який був організований Комунальною установою «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Бердянської міської ради з доповіддю «Емоційний та соціальний інтелект як складові навичок softskills».

Ми постійно долучаємо практиків до освітнього процесу, наприклад, продовжуючи цю практику під час вивчення освітньої компоненти «Методи відбору у спеціальні заклади освіти для дітей із ТПМ» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Логопедія. Спеціальна психологія» 22 жовтня 2021 року відбулася гостьова лекція директорки комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» БМР Тетяни Малуєвої. Під час лекції пані Тетяна охарактеризувала та описала структуру методик WISC-IV, LEITER-3, CONNERS-3, PEP-3, CASD для комплексної оцінки різних сфер розвитку дитини від 2 до 18 років.

20 жовтня 2021 ініціативно, натхненно та цікаво пройшла зустріч здобувачів вищої освіти 205 групи 2 курсу спеціальності 016 Спеціальна освіта. Під час лекції з освітньої компененти “Організація та планування роботи фахівців спеціальної та інклюзивної освіти” була запрошена вчитель-логопед “Інклюзивно-ресурсного центру” БМР Оксана Шабаліна, яка дуже цікаво, захоплююче та професійно поділилася досвідом та розкрила особливості діяльності ІРЦ та специфіку організації та проведення комплексної оцінки розвитку дитини з ООП.

Продовжуючи практику залучення до аудиторних занять професіоналів-практиків, експертів галузі, представників роботодавців, які мають власний передовий досвід у галузі спеціальної та інклюзивної освіти, під час вивчення освітньої компоненти «Інноваційні технології в логопедії» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Спеціальна освіта» 30 листопада 2021 року відбулася гостьова лекція докторки педагогічних наук, професорки кафедри логопедії та логопсихології НПУ імені М. П. Драгоманова Світлани КОНОПЛЯСТОЇ.

10 травня 2022 року для здобувачів 3 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Логопедія. Спеціальна психологія» була проведена лекція доц. Ганною Лопатіною із залученням вчителя-дефектолога, логопеда Дар’ї Мурсалової, яка поділилася власним досвідом практичної роботи.
Загалом, не дивлячись на складності воєнного часу, комплексна співпраця із зовнішніми та внутрішніми стейкголдерами триває і ніщо не заважає нам ставати кращими, працювати заради спільної мети та підвищувати якість підготовки фахівців.

Олена Старинська,
доцентка кафедри прикладної психології та логопедії


Поділитися:

  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Print