Науковий гурток «Музикант-науковець» вже понад 10-ти років об’єднує на кафедрі ТМНМД здобувачів освіти спеціальності Середня освіта (Музичне мистецтво) під керівництвом доценток кафедри Анетти Омельченко та Вікторії Григор’євої. Головна мета студентського наукового гуртка – формування навичок науково-дослідної діяльності у студентів та розширення їх наукового потенціалу.
Адже, на нашу думку, діяльність здобувачів у рамках наукового гуртка підвищує їх внутрішню організованість, сприяє розвитку творчого мислення, свідомого відношення до навчання, поглибленню й закріпленню отриманих у процесі навчання знань і найголовніше – формуванню у студентів інтересу до наукової творчості, враховуючи їх індивідуальні здібності та схильності.
У грудні 2022 року науковий гурток «Музикант-науковець» підводить підсумки роботи за рік та презентує науково-дослідні здобутки. І хоча рік видався досить складним, незважаючи на це учасникам гуртка вдалось плідно попрацювати та гідно представити результати спільної роботи.
Цьогоріч серед інших цікавих напрямків науково-дослідної роботи учасників гуртка, які активно обговорювались під час запланованих засідань, було окреслено проблему арт-терапевтичної підтримки школярів. Результатом докладного аналізу зазначеної тематики стала участь здобувачів першого рівня вищої освіти Поліни Очеретенко та Валерії Дядюн у наукових конференціях. Так, 9-го листопада 2022 року студентка першого курсу спеціальності Середня освіта (Музичне мистецтво) Поліна Очеретенко стала учасницею XXXI Міжнародної наукової конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Наука і вища освіта», організованої Класичним приватним університетом, м. Запоріжжя із публікацією статті в електронному збірнику. А студентка 4-го курсу Валерія Дядюн взяла участь у Всеукраїнській науково-практичній інтернет-конференції «Формування життєвої компетентності особистості в освітньому, психологічному, соціокультурному вимірах», що була презентована кафедрою психології БДПУ. Валерія висвітлила актуальне для сучасної психолого-педагогічної та мистецької освіти питання арт-терапевтичного супроводу молодших школярів в умовах інклюзивного навчання, запропонувавши профілактичні та корекційні заходи, що сприятимуть успішній соціалізації та адаптації дітей. Студенткою було запропоновано певну структуру подібних арт-терапевтичних занять, а також розкрито зміст кожного етапу занять із використанням образотворчого, музичного мистецтва, танцювальної творчості, ігор та мовного фольклору.
Також зазначений напрямок висвітлила у своєму дослідженні Поліна Очеретенко, представивши здоров’язберігаючі технології: вокалотерапія, ритмотерапія, логоритміка, музикотерапія, пальчикова гімнастика, артикуляційна гімнастика та їх функціональні можливості у рамках уроку музичного мистецтва у ЗЗСО. Зазначені наукові надбання було представлено разом із науковим керівником доц. Вікторією Григор’євою у рамках Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Нові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики» (15 листопада 2022 р., м. Бердянськ, Україна).
Вже стало традицією проведення кафедрою теорії та методики навчання мистецьких дисциплін щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Мистецтво та мистецька освіта в сучасному соціокультурному просторі», яку також підтримали учасники гуртка. Так, здобувачкою першого рівня вищої освіти Поліною Очеретенко у співавторстві із науковим керівником к.пед.н., доценткою Вікторією Григор’євою було представлено наукове дослідження у вигляді тез на тему «Використання методу інтермодальних асоціацій у професійній підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва». Авторки обґрунтували зв’язок інтермодальності в музичній освіті із синестетичним аналізом музики. У роботі наведено приклад поетапного використання інтермодальних асоціацій у процесі викладання дисциплін професійного циклу для студентів-музикантів закладів вищої освіти.
Продовжуючи дослідження у рамках проблеми арт-терапевтичного супроводу та підтримки школярів студентка 4-го курсу Дарина Денега (науковий керівник доц. Анетта Омельченко) взяла участь у міжнародній науково-практичній конференції (Бостон, США) «Modern innovations and promising ways of development of culture and science»та висвітлила питання рухової імпровізації на уроках музичного мистецтва, а здобувачка другого рівня вищої освіти Ірина Кисельова у рамках роботи наукового гуртка (науковий керівник доц. Анетта Омельченко) поділилась власним аналізом проблеми музичної антропології як напрямку, що з’явився у науковій літературі лише у ХХ столітті, переакцентувавши увагу з чисто музикологічного ракурсу на соціально-культурологічний, і тим самим підкресливши людський, особистісний фактор («людина музикуюча»). Доповідь магістрантки на тему «Внесок українських педагогів-музикантів у розвиток антропології музики» було оприлюднено під час секційного засідання Всеукраїнської науково-практичної конференції «Мистецтво та мистецька освіта в сучасному соціокультурному просторі».
Вивчаючи теоретичні аспекти мистецької освіти, обов’язковим напрямком роботи наукового гуртка є практичні засади професійної діяльності майбутнього фахівця. Цікавими формами роботи у цьому напрямку є онлайн-зустрічі здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) із педагогами-практиками ЗЗСО з метою ознайомлення з їх досвідом організації навчання на уроках Мистецтва як у початковій школі за програмою НУШ так і в старших класах. Так, 18 та 28 листопада 2022 року відбулись онлайн-зустрічі зі вчителями-практиками, які є випускницями ОПП Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова), а зараз навчаються в магістратурі БДПУ за відповідною спеціальністю – Наталією Жук та Кариною Вєнєтуліс-Заболотньою. Така співпраця кафедри і педагогів-практиків сприяє вдосконаленню змісту практичного навчання та підвищенню ефективності професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва в Бердянському державному педагогічному університеті.
Робота здобувачів над курсовими проєктами – ще один аспект наукової діяльності гуртка. Оволодіння методикою наукових досліджень, розвиток навичок самостійної пошукової роботи, закладені освітнім компонентом «Основи наукових досліджень», успішно закріплюються та удосконалюються під час засідань гуртка, формуючи основи наукової культури та мотивацію до самостійної пошукової діяльності.
Таким чином, діяльність наукового гуртка «Музикант-науковець» багатогранна та спрямована на розширення наукового потенціалу здобувачів освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) й формування навички науково-дослідної діяльності у вільний від навчання час або спеціально наданий час. У подальших планах гуртка – розширення форм наукової праці студентів, змістовне оновлення напрямків дослідження, участь у конкурсах на кращі наукові роботи.
Доцентка кафедри ТМНМД
Вікторія Григор’єва